Portföljens utveckling (från start, risknivå & jfr SIXRX, se egen flik)

onsdag 28 januari 2015

Bra amerikanska aktier just nu

Mycket läsvärd genomgång på Sharevill av några amerikanska bolag (länk) Jag svarade med mina tankar om amerikanska akter.

Just nu letar jag mest efter amerikanska bolag som tjänar sina pengar i USA. Gärna inom konsumtion, efter som utrymmet för non-discretionary spending är det högsta på 15 år i USA.

Disney är ett sådant bolag. De har för all del även en del exponering mot andra marknader, vilket nog begränsar lite nu. Däremot är det en rejäl hävstång framöver, eftersom det visat sig att exempelvis kineser tänker precis som vi när de väljer vad de ska konsumera. I Disney gillar jag också deras positionering i övergången till strömmad media. Det blir nog bra med ESPN och att sitta på ett stort och växande bibliotek med innehåll. Noterade för övrigt att Disney och Lego nu nästan knäckt Mattel. Det är tal om att Dreamworks ska köpa Mattel. Det visar väl att Disneys affärsmodell fungerar. Men visst det syns i aktiens pris. Starbucks, Under Armour och Wholefoods har liknande kvaliteter - så jag gillar alla tre.

Markel är mitt andra starka kort. Specialförsäkringar och ett överskott som investeras i amerikanska värdebolag , gärna mindre. Verkar vara ett pålitligt investmentbolag, ibland benämnt lilla Berkshire Hathaway. Det ger bra exponering mot den tillväxt jag tror är på gång i USA utan att alltför  mycket påverkas negativt av starkare dollar.

Qualcomm är ett svårt case där jag nu kanske kan sägas vara positiv men nervös. Jag gillar att det är ett bolag med ena benet i urstarka  kassaflöden och det andra i en tillväxtnisch. Det finns inslag av det som gjorde Microsoft till vinnare under nittiotalet och en bit framåt. Just nu är det ovanligt nervöst tycker jag. Intel har något bra på gång. Apple köper enklare produkter av Qualcomm än Samsung gör, kinesiska lågprisvarianter tar andelar (även om Qualcomm har en dold tillgång i sitt innehav i Xiaomi). Konkurrensdiskussionerna jorden över är förresten något annat som påminner en hel del om Microsoft. Särskilt problemen i Kina har förstås varit jobbiga. Samtidigt verkar mycket tyda på att det lättar nu. Kina löser sig nog. Det är bara att betala för sig (gjorde BMW nyligen). I kampen med Intel var det ju skönt att nya Snapdragon faktiskt inte är en brandrisk i telefonerna (man får glädja sig över det lilla). Faktiskt är jag lite hoppfull om våren i Qualcomm men den starkare dollarn lär kännas.

Sedan har jag Deere. Där har jag inte riktigt fått till det. Det finns ett case ungefär motsvarande, säg, Volvo AB. Deere är dock ett starkare bolag. Det är väldigt fina marginaler och kassaflöden även här. Däremot är försäljningen platt på gränsen till fallande. Har velat fram och tillbaka flera gånger. Läste precis en analys om global traktorförsäljning (man vet ju att roa sig). Där tyckte jag trots allt att Deere låg bra till. Även kineser verkar i större utsträckning än väntat välja marknadsledare från väst. Men i ärlighetens namn har det här köpet en del kvar att bevisa.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Featured Post

Senaste filmerna från vloggen

Här hittar du alltid senaste klippen från mina vloggar - 3 snabba och Sparskolan. Jag fyller även på med andra klipp och poddar dä...

Aktuella data från OECD

Reklam