Portföljens utveckling (från start, risknivå & jfr SIXRX, se egen flik)

onsdag 28 januari 2015

Aningen missnöjd med HM:s marginaler

Det är lite ovanligt att HM rapporterar ett lägre resultat än väntat - 7731 msek jämfört med konsensus 7886 - men högre bruttomarginal - 60,4% jämfört med 60,3%. Försäljningen var ju känd sedan tidigare så det brukar vara fokus på marginalerna i rapporten. Andra men inte jag kommer säkert ha synpunkter på att utdelningen höjs lite försiktigt till 9:75. Räkna exempelvis med en negativ analys från Nordea.

Om jag förstått det rätt så är det större varulager och investeringar som gör att sista raden blir lägre än väntat trots något högre bruttomarginal. För min del har jag inget emot att en del analytiker inte vill justera sina analyser för nyinvesteringar. Feltänkt tycker jag men det gör inget, eftersom jag är långsiktig i aktien och kan fortsätta ta kursjusteringen uppåt vart efter försäljningen till följd av nyetableringar fortsätter öka.

Det som oroar  är att diskussionen om nyinvesteringarna döljer branschfenomenet med pressade priser p0 flera marknader. Gap har stora problem med detta i Usa och exempelvis Uniqlo tar marknadsandelar. Det finns också ett tryck från en möjligen överetablerad e-handelsmarknad. Det är svårt att se om bruttomarginalen som trendat nedåt kan vända upp eller om ännu billigare är dit vi ska. Är det så finns det en press på lönsamheten. Det vore intressant att se en analys av det som kommer vara vägskälet för HM istället för ännu en som handlar om expansionstakt, kostnad sålda varor, andel av näthandel eller något av de många andra saker HM har koll på.

Närmast räknar jag med en lugnare period, kanske lite nedåt, i aktien. Jag är inte främmande för att öka.

3 kommentarer:

  1. Intressant syn på H&Ms framtid och skulle som du skriver vara intressant att se en analys angående vägskälet då de flesta analyser är väldigt enspåriga. Jag hoppas som satan på att den backar en bit så jag kan påbörja en position i H&M :)

    SvaraRadera
  2. En köpvärd dipp i HM skulle kunna komma om dollarn gick över 9 kronor och euron gick under 1 mot dollarn. Inget jag är säker på för HM har många valutaflöden men jag gissar att det är så.

    SvaraRadera
  3. En köpvärd dipp i HM skulle kunna komma om dollarn gick över 9 kronor och euron gick under 1 mot dollarn. Inget jag är säker på för HM har många valutaflöden men jag gissar att det är så.

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Featured Post

Senaste filmerna från vloggen

Här hittar du alltid senaste klippen från mina vloggar - 3 snabba och Sparskolan. Jag fyller även på med andra klipp och poddar dä...

Aktuella data från OECD

Reklam