Portföljens utveckling (från start, risknivå & jfr SIXRX, se egen flik)

måndag 12 januari 2015

Oenigt Wall Street inför q4

Rapportsäsongen närmar sig, som vanligt med aluminiumtillverkaren Alcoa först ur startblocken. Wsj hade en intressant artikel om förväntningarna.

Några saker är självklara, som att energi och råvaror har fått se vinstprognoserna skrivas ned. Det sänker vinstförväntningarna totalt till en ökning jämfört med föregående år på låga 1,1 procent. Bäst förväntas det i Usa gå för telekom och dagligvaror. Begripligt tycker jag - det är bolag som gynnas av konjunkturen men inte missgynnas av att dollarn stärks.

Det som är slående i wsj:s genomgång är hur olika investerare ser på börsen just nu. Morgan Stanley gick i ett brev förra veckan ut och varnade för aktier och tydligen har flera hedgefonder flyttat pengar från börsen och minskat sin belåning. En svensk variant gav Öhman på efn.se idag. Öhman minskar aktieandelen med hänvisning till att möta ökad volatilitet och en möjlig korrektion.

För mig hänger det här ihop med att kapital flödat in i statspapper som nu ser orimligt billiga ut. Det gör att jag sällar mig till den grupp som också nämns i artikeln som tror att konjunkturen slår starkare i rapporterna än värderingarna tynger.

Min inriktning, beskriven i aktuell makrobedömning ligger fast. Inför och i rapporterna letar jag eftet bolag som kan visa bra försäljningssiffror och i Europa de som gynnas av starkare dollar. Disney, Bmw och Volvo är tre bolag i portföljen jag håller tummarna lite extra för.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Featured Post

Senaste filmerna från vloggen

Här hittar du alltid senaste klippen från mina vloggar - 3 snabba och Sparskolan. Jag fyller även på med andra klipp och poddar dä...

Aktuella data från OECD

Reklam