Portföljens utveckling (från start, risknivå & jfr SIXRX, se egen flik)

fredag 16 januari 2015

Svenskt stål är billigt

Det börjar onekligen se väl billigt ut (under nivåerna från före köpet av Rautarukki). Integrationsproblem  vid det köpet var väl inte oväntade (även om en enig analytikerkår inte såg utmaningen.. Det är också tungt att vara i en industri med för hög produktion och med försäljning till en svag geografisk marknad (Europa), även om merparten av intäkterna kommer från USA. Däremot var det väl en extra smäll att Finland haft det så tufft genom kopplingen österut. Men några faktorer gör mig ändå nyfiken på att gå in i aktien igen. Starkare dollar, bilindustri i medvind och att samverkan med Rautaruki nu kommit en bit på vägen.

Jag tycker att Cevians intresse för Thyssen visar att europeisk stålindustri är lågt värderad och jag noterar att Deutsche Bank häromdagen hade riktkursen 54 kronor. Jag plockar upp bolaget på bevakningslistan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Featured Post

Senaste filmerna från vloggen

Här hittar du alltid senaste klippen från mina vloggar - 3 snabba och Sparskolan. Jag fyller även på med andra klipp och poddar dä...

Aktuella data från OECD

Reklam