Portföljens utveckling (från start, risknivå & jfr SIXRX, se egen flik)

lördag 24 januari 2015

Sas kanske lyfter men får svårt att landa

Avkastningen på prefen lockar och det är vettiga personer som försöker få Sas att lyfta. Oljepriset i år borde också kunna ge en åtminstone tillfällig vinst. De strukturella problemen finns däremot kvar. Billigare olja lär exempelvis ge ökad prispress från Ryanair. Norweigan känns också som ett bolag som kommer att fortsätta äta marknadsandelar från Sas. 

I ett lite längre perspektiv är jag inte övertygad att Sas kan undvika rollen som matarbolag till exempelvis Lufthansa. Tuff marknad helt enkelt. Nu är många av juvelerna sålda, som slottarna på flera flygplatser. Sas ligger knappast i framkant av moderniseringen av sin flotta. Problemen med orealistiska personalkostnader och för höga pensionsskulder finns väl också kvar? Jag tror helt enkelt inte att detta sympatiska bolag trots en bra ledning klarar sig. 

Svenska politiker var redan förra gången inne på att släppa bolaget men gav sig för den nordiska sämjans skull. När Sas numera nämns i svensk politik är det inget parti som vill något annat än att sälja eller avveckla. Min erfarenhet är att åtminstone svenska politiker är hårda nog att låta långivare och preferensägare ta en smäll.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Featured Post

Senaste filmerna från vloggen

Här hittar du alltid senaste klippen från mina vloggar - 3 snabba och Sparskolan. Jag fyller även på med andra klipp och poddar dä...

Aktuella data från OECD

Reklam