Portföljens utveckling (från start, risknivå & jfr SIXRX, se egen flik)

torsdag 22 januari 2015

Försiktiga analytiker behöver inte vara dumma i huvudet

De tio aktier analytiker på Wall Street var mest negativa till inför 2014 slutade året bättre än index. De skriver Privata Affärer i ett citat från Market Watch (Länk).

Inte så konstigt som det låter tänker jag och kanske inte ett bevis på klinisk idioti hos oss som ofta följer råd. Jag tänker så här - bland de aktier som vid en given tidpunkt ser svagast ut finns absolut några turn around bolag. Där finns också några bolag som kommer gå i konkurs, tillföras nyemissioner eller liknande. Det inser analytikerna och i snitt väljer de därför helt riktigt att vara försiktiga.

Ett exempel från mina egna (amatör-) analyser. Jag tror att det kan finnas något i Ssab just nu men det är hög risk och innan jag känner  mig tillräckligr säker skulle jag aldrig råda någon annan att ta risken.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Featured Post

Senaste filmerna från vloggen

Här hittar du alltid senaste klippen från mina vloggar - 3 snabba och Sparskolan. Jag fyller även på med andra klipp och poddar dä...

Aktuella data från OECD

Reklam