Portföljens utveckling (från start, risknivå & jfr SIXRX, se egen flik)

torsdag 12 april 2018

Helt kort om att inte lockas av återhämtningen i HM

Det går bättre HM-aktien. Oavsett framtiden för bolaget är den uppgången inget att bry sig om. Såvida du inte väntat på ett tillfälle att sälja förstås.

Källa: Börsdata
Reklam: Det går alltid att följa vår portfölj, handel och alla mina kommentarer kring innehav live på Shareville.



Trappstegen ned


När ett bolag eller för den delen en aktie tappat fotfästet är det lätt att ryckas med av resonemang som egentligen säger rätt lite om situationen. Det kan gälla längtan efter en vändning men även väl snabba domedagsprofetior. Det är ett slags självförstärkande fenomen i marknadens förväntningar som är svårt att förhålla sig neutralt till. Inte alla olikt den reflexivitet som kan påverka hela börsen till och från och som jag skrivit en del om i år. 

På ett plan tycker jag den trappstegsvisa ned- eller uppvärdering som ofta inträffar när synen på ett bolag förändras är rationell. Det känns helt rimligt att om du har ett bolag du har en viss förväntan på, så är det inte rimligt att vända helt om på den förväntan efter ett svagt kvartal eller kanske inte ens ett svagt år. Det beror förstås på förutsättningarna i respektive fall men nog kan det vara rimligt att mer se det som ett spel med sannolikheter.

Vitrolife, som vi äger, har i snart femton år oavbrutet vuxit med lönsamhet. Om det kom ett kvartal som bröt tillväxttrenden men inte vinstnivån skulle det knappast innebära att bolaget direkt värderades ned från dagens p/e 52 till, säg p/e 15 eller något i den stilen. Istället skulle varje ny bekräftelse som kom om att tillväxten försvann bli ett nytt hack nedåt. Om vinsten sedan bestod men bolaget inte växte mer eller bara långsamt så skulle aktien förstås kunna bli för billig.

Vinnarna skriver i historien



Det som är teori i Vitrolife är verklighet i HM. Det går i efterhand att ha åsikter om när investeraren borde ha accepterat att bolaget förvandlats från ett kvalitetscase till ett turnaround eller möjligen ett värdecase. Under resans gång är det inte lika givet.

Vinnarna skriver historien, så nu är det bara att konstatera att de som pekade på att kvalitetscaset var förbi hade rätt. Med kvalitetscase menar jag ett bolag som ska värderas högt, eftersom det kan försvara högt ställda förväntningar både på lönsamhet och tillväxt. Länge låg HM ganska stabilt på en värdering på runt p/e 22-25 på nästa års vinst. Det i sin tur var länge en hög värdering på börsen. Numera är det ju ingen som studsar på värderingar över 30 på den typen av bolag längre och vissa värderas bra mycket högre.

Dock inte HM, som framgår av grafen från Börsdata/SME Direkt i inledningen av inlägget. Marknaden har sänkt HM precis i den stegvisa form som jag beskrev. Varje ny dålig nyhet har stärkt bilden av att verksamhetens framtid inte blir den som tidigare förväntades.

Tillfälle att sälja



Jag tänkte inte i det här kortinlägget fördjupa mig i värderingen men det är klart att ett bolag som ger 20-25 procents avkastning på eget kapital ska ha en rimlig värdering. Däremot ska förstås multiplar för värderingen skruvas ned vart efter den avkastningen vrids ned till en lägre nivå och framför allt när tillväxt som bolaget tidigare förknippades med sänks. Vad den nya värderingen ska vara? Det är det marknaden diskuterar för närvarande.

Runt p/e 15 verkade vara ett alternativ i slutet av 2017. Sedan kom ännu en rejäl lagermiss och nedgången tog ny fart. Det var en relativt lösryckt nyhet. Klart negativ och reaktionen var rimlig. Däremot låg den i korten även om omfattningen överraskade. Nu kommer snart en ny smäll. Tysk beklädnadshandel har gått så dåligt i år att det är svårt att tro annat än att försäljningssiffrorna för HM och med dem lagret pressas ett tag till.

Personligen tycker jag därför att den som letat efter en utgång ur HM mycket väl kan passa på nu när familjen Persson verkar vara i köpartagen igen. Kanske beror den senaste tidens uppgång på något annat. Till exempel att flera av HM:s konkurrenter, som Asos och Fast Retailing (Uniqlo) guidat att året ser allt bättre ut. Andra goda nyheter är signaler om att lanseringen via Tmall i Kina går bra.

Å andra sidan har det än en gång bekräftats att HM i USA knappt ens är en konkurrent till Amazon. Däremot gillar ungdomar i USA fortfarande varumärket HM. Så det ser helt rimligt ut att HM är på väg att bli ett klädmärke med en del och på vissa marknader en hel del egna butiker. Ibland köper vi kunder via HM:s digitala kanaler men på vissa marknader blir det helt via de stora e-handelsvaruhusen.

Allt det där är en del av den fundamentala analysen. Den spelar inte så stor roll på kort sikt. Här och nu håller marknaden på och testar vilken värderingen den ska lägga aktien på givet de olika framtidsscenarier som finns om bolaget. Den investerare som tror att HM får ordning på sina butiker, sitt lager och kan fortsätta växa på nätet kan som vi spekulera i värdecase. Den som tvivlade innan den senaste uppgången i aktien har för sin del inte fått några nya motargument att bearbeta.

För det finns inga viktiga nyheter i den senaste studsen uppåt. Det är bara brus helt enkelt, så tyvärr uppgången vi sett den senaste tiden är en fullständig icke-nyhet.


Jacob Henriksson, Gottodix

Senaste filmerna nedan


Åsikterna som presenteras i denna blogg ska inte ses som investeringsrådgivning. Alla mina egna aktieinnehav redovisas i portföljen på Shareville. Vill du veta mer om mig hittar du det här  


1 kommentar:

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Featured Post

Senaste filmerna från vloggen

Här hittar du alltid senaste klippen från mina vloggar - 3 snabba och Sparskolan. Jag fyller även på med andra klipp och poddar dä...

Aktuella data från OECD

Reklam