Portföljens utveckling (från start, risknivå & jfr SIXRX, se egen flik)

söndag 10 maj 2015

Rockräven dubblade tävlingsportföljen på fem månader

Rockräven är på väg att dubbla hela sin portfölj i vår tävling (länk). Det på mindre än ett halvår. Här svarar han på några frågor om hur han tänker kring investeringar.



Nu har du ju nästan dubblat din portfölj i tävlingen, grattis! Du deltar med Aerocrine, Karo Bio, Metallvärden, RnB och Sandvik. Hur går dina tankar kring bolagen?
Jag tror att efter Karo Bios nyemission, så kommer Anders Lönner lägga grunden för ett nytt Meda. Så där finns en stor uppsida. Metallvärden har också fått in pengar efter nyemissionen som tvingade fram av en en rekonstruktion. Nu är det upp till bevis och jag tror det blir bra. RnB lär tuffa på. Det lär väl sälja av någon verksamhet till men kärnan kring Polarn & Pyret är det som ger resultat på sikt. Sandvik lär också fortsätta uppåt. Sedan när det gäller Aeorocrine är det rimligt att gissa på att de blir uppköpta för runt 3 kronor.

Så det är nog fortsatta uppåt över hela linjen :)


Vad är din hemlighet? Hur väljer du vinnaraktier?
Tar man två av bolagen - Aerocrine och Karo Bio - tycker jag det var ganska rena case. Det är bolag med bra produkter som behövde finansiering. Det behöver inte vara svårare än så. Ett bolag som Rnb däremot, får jag väl erkänna att det mer är en spekulation i en förändring. Någonting lär ju hända där.

Du investerar i ganska svåra bolag, vad har du för råd till andra som blir nyfikna på den här nischen?
Alla är olika men ett viktigt råd har jag. Ska man satsa på sådan aktier ska man ha råd att förlora pengarna. Det kräver inte minst att man är mentalt tålig, för det går både upp och ned.

Hur länge har du investerat i aktier? Vad är den bästa investeringen?
Sedan 1966, så det är dags för femitioårsjubileum. Det nörjade med inbunden skolbok där jag en gång i veckan  kollade mina favoritaktier.

Den allra bästa investeringen prickade jag rätt tidift. Det var Malmros Rederi som kostade 5 kronor per aktie. Det var ingen som ville ha båtarna helt enkelt. Men det är ju så att värde är det man får och pris det man betalar. När bolaget till slut hittade köpare av båtarna fick jag 500 kronor per aktie.


Vilka bolag tror du det är dags för nu?
Karo Bio är mitt självklara svar och så är det väl dags för Precise Biometrics, tror jag.

Vad tror du om börsen i sommar?
Inte upp med undantag för mina egna förstås. Det är alldeles för upphaussat men kanske sidledes kan vara en gissning. Det är nog en del kapital som vill ta hem vinsterna och lägga i tryggare alternativ.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Featured Post

Senaste filmerna från vloggen

Här hittar du alltid senaste klippen från mina vloggar - 3 snabba och Sparskolan. Jag fyller även på med andra klipp och poddar dä...

Aktuella data från OECD

Reklam