Portföljens utveckling (från start, risknivå & jfr SIXRX, se egen flik)

måndag 4 maj 2015

Hur flyter oljan i rapportfloden?

I mitt senaste inlägg på Nordnetbloggen (länk) funderar jag kring om det finns ett nytt case för investeringar nu när oljan är på väg in i det nya normala. Här kompletterar jag med några av tankarna bakom inlägget.

Det finns ett skäl att oljan landade runt $60. Det är att det är att på den nivån som balansen mellan de fasta kostnaderna för konventionell och de rörliga för okonventionell utvinning ligger.

Eller för att vara lite mer exakt än i inlägget på Nordnetbloggen. Balansen ligger en bit ovanför nuvarande pris. Det syns genom att många oljebolag blöder just nu. Det blir exempelvis tydligt i den här artikeln från FT - " Royal Dutch Shell: the ugly American, Downstream boost masks persistent problems in exploration" (länk prenumerationssida).


Konventionell olja blir inte vinnare...

Säkert kan det nuvarande priskriget skörda en del offer men problemet är att vinnarna sitter kvar i en marknad där det är lätt att etablera sig, åtminstone om priserna normaliseras. Det här gör mig skeptisk både till till att nyinvesteringar i konventionella oljebolag skulle kunna slå ut etablerade okonventionella och till att okonventionella och obeprövade alternativ får investeringar de närmaste åren. Kvar blir nuvarande nya alternativ, som den amerikanska skifferoljan

... men skiffer är inte lösningen


Skifferbolagen har dock allt för osäker ekonomi för att vara intressanta investeringar. Det väntar stora nedskrivningar och städning i tidigare orealistiska kalkyler. Ett exempel ur FT är "Statoil takes $4bn writedown on US shale assets" (länk). Dåliga balansräkningar är en fallande kniv som inte brukar landa förrän bankerna har klivit in, så där vill jag inte investera.

Några nya investeringsalternativ

Raffinaderier skulle kunna vara ett intressant alternativ, liksom att försöka gissa vilka storbolag som blir vinnare. Det jag tänker titta närmare på är dock bolag som levererar till oljeindustrin, för nu verkar investeringarna, främst underhåll, vara på väg upp igen. Det känns också logiskt. Ingen har ännu komit fram till ett alternativ till brandsäkerhet vid oljeutvinning som Consilllium säljer. Bolaget har dessutom uppbackning av en relativt ny rekommendation i Affärsvärlden. Ett annat bolag jag åtminstone har en viss sympati för är Bonheur. För även båtar att frakta oljan med känns som en produkt som behövs. Bolaget har förvisso haft sin beskärda del av problem och för stora delar ser det fortsatt mörkt ut. Men billigt är billigt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Featured Post

Senaste filmerna från vloggen

Här hittar du alltid senaste klippen från mina vloggar - 3 snabba och Sparskolan. Jag fyller även på med andra klipp och poddar dä...

Aktuella data från OECD

Reklam