I en av kommentarerna till "Doro - inget att behålla till pensionen" (länk) pekade Aktieingenjören på tre faktorer jag kanske underskattar när jag ifrågasätter stabiliteten i Doros tillväxt. Den första är att produktion av mobiltelefoner standardiseras, vilket underlättar för en mindre spelare att plocka ihop en bra produkt. Den andra är betydelsen av etablerade säljkanaler, oftast via bra kontakter med operatörerna. Den tredje är att det inte är så lätt att utveckla användarvänligheten genom specialinställningar på andra telefoner.
Jag tycker alla tre argumenten är rimliga men det blir ju ingen diskussion om man tycker lika, så jag problematiserar en aning.
Standardiseras produktion av mobiltelefoner?
Det stämmer att det finns ett öppet operativsystem Android, processortillverkare som ARM, Qualcomm och Intel, diverse specialbolag som svenska Fingerprint Cards och Precise Biometrics samt en montering i Kina som i princip alla tillverkare använder. Det talar för en fortsatt marknad för oberoende nischtillverkare. Samtidigt har både Apple, Google och Samsung tydliga ambitioner att öka sin egna teknikandel i produkterna. Ett bra exempel på det finns i det här inlägget på SeekingAlpha "Qualcomm blames guidance on Apple/Samsung; more cost cuts planned" (länk). Det går visserligen att invända att Apple numera är sams med och bygger sina telefoner på teknik från Samsung igen, som framgår i det här inlägget "Apple's Samsung Problem" (länk). Så visst det går absolut att tänka sig att om Apple köper från Samsung så kan väl Doro också göra det.Slutsats? Svårt att säga. Det man kan konstatera är att det är mycket teknik, som de stora gör vad de kan för att dominera, som ska in i telefoner framöver. Så även om jag köper Aktieingenjörens invändning är ändå pressen från från större tillverkare något som bör avspeglas i Doros multiplar.
Betydelsen av etablerade säljkanaler
Aktieingenjören har en klockren beskrivning av den roll operatörerna fortfarande spelar i distributionen av mobiltelefoner. Det är dessutom en extra viktig faktor för de nischer där Doro är aktiva. Jag tror nämligen man ska tänka så här kring Doros affärsmodell. Telefoner till aktiva äldre - lävtunna marginaler. Det viktigaste är att bygga en relation med kunderna. I nischen sköra äldre lär betalningsviljan ha stigit och för specialbyggda lösningar till äldre-äldre lär det vara som i alla hälsonischer långsam men mycket lönsam tillväxt.Jag har egentligen bara en invändning. Det gäller på alla andra geografiska marknader också. Doro är stora i norra Europa och där växer det alldeles utmärkt. Är det självklart att bolaget expanderar till andra geografiska marknader? Det finns som sagt redan pensionärstelefoner i andra länder också.
Det är såna här diskussioner som är den stora behållningen för mig med aktiebloggande.
SvaraRaderaKan nämna att jag också fått tips om Consilium tidigare och måste gratulera de som köpte. Det var ett bra tips men jag var inte snabb nog på bollen heller.
Håller verkligen med om hur kul det är med diskussionerna.
RaderaConsilium... ja... kanske är det så att det är priset för att vara grundlig. Belöningen är ju att man förhoppningsvis undviker ett och annat misstag :)
Trender kan plötsligt kasta om händelseförlopp! Tänker på Ericssons och Nokias mobiler. Doro förknippas med darriga pensionärer, men vi som är födda lite tidigare har haft Iphone i snart 10 och surfar som vilken tonåring som helst. Varför skulle vi gå över till Doro?
SvaraRaderaJag har ett deprimerande svar på det =).
Raderahttp://aktieingenjoren.blogspot.se/2014/06/v-behaviorurldefaultvmlo.html
Kan vara att Aktieingenjören har rätt i sin dystopiska länk :)
RaderaTänkte dock på en annan sak. Nokia hade på sin tid (väsentligt) högre marknadsandelar än nuvarande drakar. Det är nästan hissnande hur stora de var då.