Portföljens utveckling (från start, risknivå & jfr SIXRX, se egen flik)

lördag 30 maj 2015

Hela lönen (nästan) kvar på resultatraden

Till och med maj har vårt egna kapital vuxit med 94 procent av våra löner. Det är medvind just nu :)


Årets resultat så här långt hade räckt till den här fina BMW:n, som du kan köpa genom att klicka här (länk)


Molekylär ekonomi

Den här bloggen heter ju molekylär ekonomi. Det är inspirerat av en trend inom kokkonsten - molekylär gastronomi (länk). Tanken är att genom att bryta ned ekonomi och investeringar i små beståndsdelar kunna fatta rätt beslut. Big data hade det också kunnat kallas. Jag, Gottodix, skriver mest om investeringarna. Där delar jag upp arbetet med portföljen i de "Fyra steg till rätt investering" (länk), som är beskrivet i inlägget på Nordnetbloggen.

Familjens operativa chef är dock Affärsmodellen. Hon har en fascinerande förmåga att välja ut den viktigaste detaljen som måste förbättras. Det har gjort att vi de senaste åren inte höjt våra kostnader i takt med våra intäkter. Det är det som har lagt grunden till våra investeringar. Budget och utfall finns i egen flik, som nås via den här länken.

Resultaten i rörelsen är mycket starka

I år är rörelseresultatet så här långt 155 tusen kronor. Jag är lika förbluffad, som jag tycker det är fantastiskt bra gjort av Affärsmodellen. Kostnaderna en vanlig månad landar på 30 tusen för en familj med två barn. Det helt löpande, som mat m.m., ligger på knappt sex tusen kronor. Det uppfattar jag som mycket lågt men det vore intressant att få andras infallsvinkel på frågan. En notering, som brukar höja ögonbrynen är utfallet på kontot mat. Ja, det är rätt redovisat (luncher i veckorna ingår inte). Affärsmodellen är en hejare på att åstadkomma mycket med en liten budget.



Jämför man utfall med budget är det främst ett jobbyte och en del återbetalda semesterdagar som bidragit. En del andra poster ligger istället sämre än budget. De flesta är dock antingen säsongsbundna som driftkostnaderna för villan eller knutna till medvetna val, som semesterkostnaden. Det vi möjligen slösat lite på är barnkontot och det må väl vara hänt.

Slutligen har det förstås även bidragit att att portföljen gått så bra i år men det handlar ju nästan alla andra inlägg om :)

12 kommentarer:

  1. Oj det var en riktigt intressant tanke det där med bilen. Det kanske blir något jag kommer att börja med i månadsrapporten, att ta med ett objekt man kan köpa för värdeutvecklingen =)

    Mvh
    Ekonomisk Trygghet

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! När det går minus får jag väl visa vad vi måste sälja :)

      Radera
  2. Hur gör du budgeten/uppföljning. Är det en excel fil där ni skriver in varje kvitto eller någon form av kommersiellt program?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, faktiskt inte. Vi kör en egen variant i excel. Du hittar indelningen i vår kontoplan. Jag la ett nytt inlägg där jag ger min syn på varför vi inte kör standardprogram. Själv då?

      Radera
    2. Har faktiskt ingen bra, Har kört lite smartbudget och tink men tycker de inte fungerar bra eller inte så bra som jag vill. Dom har lite svårt med interna överföringar då jag gillar att ha olika konton för olika syften.

      Radera
  3. Kul. Har haft att gå igenom familjens budget på min "to do" lista ganska länge. Nu blev jag inspirerad nog att göra det och använde dina färger och poster som mall. Man blir lite mörkrädd över hur dyrt det är att bo i London. Bland våra poster ingår bostad (hyra, värme, el etc) på 30 300 kr och två dagisplatser på totalt 29 700 kr. Varje besparing utöver dessa två poster blir som droppar i havet. Kommer bli en enorm skillnad när barnen börjar skolan. En tröst är raketbränslet i aktieportföljen så man får hoppas att det håller i sig. :)

    Mvh,
    RobGum

    SvaraRadera
    Svar
    1. För tydlighetens skull ska lägga till att mina poster alltså är månadsvis. Japp, så dyrt är det att ha barn här.

      Mvh
      RobGum

      Radera
    2. Verkligen helt galet! Såg i Financial Times att tidningen på fullt allvar ifrågasatte det lämpliga i att ta ut sociala avgifter för nannys. Inte för att det var principiellt fel, utan för att redaktionen oroade sig för hur folk skulle ha råd att arbeta.

      Hur som helst väldigt spännande jämförelse. Ungefär vad har ni för, faktisk, skattesats på er totala inkomst? Jag tänkte kanske att du får igen en del där?

      Radera
    3. Jo, så är det. Lönetaken är även betydligt högre i London än i Sverige. Min skattesats är lite speciell eftersom jag frilansar via eget företag. Efter ett litet avdrag på momsen, betalar jag 20% i corporation tax. Sedan är upplägget minimilön (£663/månad) och resten i aktieutdelning där första £30 000/år är skattefria och sen har jag för mig att det är 25% i skatt up till £150 000. Har frilansat alla mina år i UK så har dålig koll på vad min flickväns skattesats är. Baserade kalkylen på hennes nettolön.

      Sen är det minimilön på £663/månad och aktieutdelningar på det. Första

      Radera
  4. Mycket inspirerande och snyggt jobbat!
    Måste nog ta och kolla lite på det här själv nu bara för det.

    Med vänlig hälsning
    /Vägen till Frihet

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Ert projekt är minst sagt spännande att följa.!

      Radera
    2. Tack och kul att du känner så.
      Mycket trevlig blogg du har, du finns nu på min blogglista!

      Mvh
      /VtF

      Radera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Featured Post

Senaste filmerna från vloggen

Här hittar du alltid senaste klippen från mina vloggar - 3 snabba och Sparskolan. Jag fyller även på med andra klipp och poddar dä...

Aktuella data från OECD

Reklam