Portföljens utveckling (från start, risknivå & jfr SIXRX, se egen flik)

måndag 4 maj 2015

Händelserik vecka i portföljen

Makro, marknad och bolagsspecifikt lämnade olika avtryck i portföljen förra veckan. Netto blev det en viss vändning i slutet av en tung månad.

Förra veckan överraskades marknaden av stigande långräntor. Jag tolkade det som att "Ekonomin frisknar till" (länk). Tyngre tyckare såg annorlunda på saken. FT satte rubriken "Hangover threat for eurozone QE party" (länk) och Economist valde rubriken "The great sell off" (länk). Tidningarna och de analytiker de varit i kontakt med är inne på att det var en obalans i marknaden snarare än något i den verkliga ekonomin som knuffade upp räntorna. Vi får väl se. För vår del gav det hur som helst ett lyft för vårt innehav i blankade amerikanska statspapper (Barclays)

Valutakurser rörde också om lite i grytan när dollarn försvagades. Vi har en viss övervikt mot dollarexponering och fick således en knäpp på näsan.

På bolagsfronten var de negativa reaktioner på nyheter i Deutsche Bank och Vitrolife. Den första förstår jag. Deutsche Bank lyckades inte konkretisera sina långsiktiga planer för att göra banken lönsam. Det kan bero på att de tänkta planerna inte vann myndigheternas gehör. Nu ser det caset klart sämre ut än tidigare. Det kommenterade jag i "Vag, vagare, Deutsche Bank" (länk). I Vitrolife har jag en viss förståelse för besvikelsen men tycker nog ändå att aktien ser billig ut på kurser runt 160. Vi ökade också något under veckan. Kommentarer till rapporten finns i "Nytt liv i Vitrolife" (länk)"Uppdaterad värdering av Vitrolife" (länk) samt i "Mothugg: för snål om Vitrolife?" (länk)HM hade utdelning i veckan, så det förklarar den nedgången.

Sammantaget således en händelserik vecka. Innevarande vecka ser jag bland annat fram emot rapporter från BMW och Cellavision.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Featured Post

Senaste filmerna från vloggen

Här hittar du alltid senaste klippen från mina vloggar - 3 snabba och Sparskolan. Jag fyller även på med andra klipp och poddar dä...

Aktuella data från OECD

Reklam