Portföljens utveckling (från start, risknivå & jfr SIXRX, se egen flik)

måndag 22 december 2014

Vad Apple kan lära Toyota om kvalitet

I år slår den världens bilindustri rekord i återkallelser. Över 60 miljoner är bilar har snällt fått rullas tillbaka till fabriken för att fixas. En förklaring är den massiva standardisering av plattformar och alla bildelar från skruvar til växellådor. Revolutionen kom från Toyota och deras produktionssystem i början av nittiotalet. Det var en pånyttfödelse av t-fordens löpande band. Med standardisering följde outsourcing för att nå specialisering och skalfördelar. Idag är vi många som i någon form möter tankarna i exempelvis lean (som det numera kallas).

Problemet är att blir det fel, så blir allt fel. Takatas krockkuddar visade sig inte hålla måttet, så nu får alla bilmärken som använt dem återkalla bilar. Det sägs vara bra för konkurrenten Autoliv. Kanske det, på kort sikt. Annars är det snarare Apples syn på produktion som vinner mark. Företagen måste i större utsträckning vara beredda att själva anpassa, utveckla och ibland till och med tillverka sina egna delar för att kunna stå för kvaliteten i sluprodukten. Det gäller åtminstone alla som försöker sälja premiumprodukter.

 Ironiskt nog var det precis det här som knäckte t-fordens framfart. GM började tillverka bilar i en massa olika utföranden och kunderna ledsnade på att det bara fanns en t-ford. Nu händer samma sak men med produktionen istället för konsumtionen. Ett bilbolag som fattat detta är bmw.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Featured Post

Senaste filmerna från vloggen

Här hittar du alltid senaste klippen från mina vloggar - 3 snabba och Sparskolan. Jag fyller även på med andra klipp och poddar dä...

Aktuella data från OECD

Reklam