Portföljens utveckling (från start, risknivå & jfr SIXRX, se egen flik)

fredag 12 december 2014

Svar i diskussion om Viking Line

Oljan ger absolut en uppsida. Jag tror inte vi ser oljepriser över $80 på ett tag men beslutet beror väl på vad du i grunden tror om bolaget? För egen del köper jag aldrig in mig bolag där jag tror det finns strukturella problem även om priset på aktien lockar eller det finns en möjlig kortsiktig turnaround. Nu går ju VikingLine med vinst, så det verkar väl ok. Frågan är om den svaga finska efterfrågan beror på minska konsumtion kopplad till Rysslandsexponeringen eller om det helt enkelt är så att ni är less på att åka till Sverige. När det gäller låg omsättning i aktien tycker jag man ska koppla det till innehavstid. Tror du att du vill och att det går att behålla aktien länge utan stora risker, så är lägre omsättning ok. Annars inte. Ett annat problem med låg omsättning är att det ofta brukar vara kopplat till att huvuddelen av aktierna sitter på några få, dominerande, ägare. Det är alltid en risk.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Featured Post

Senaste filmerna från vloggen

Här hittar du alltid senaste klippen från mina vloggar - 3 snabba och Sparskolan. Jag fyller även på med andra klipp och poddar dä...

Aktuella data från OECD

Reklam