Portföljens utveckling (från start, risknivå & jfr SIXRX, se egen flik)

onsdag 17 december 2014

Tomten heter Benoît Coeuré

Plockar upp att det nu verkar allt mer klart att ECB inleder kvantitativa lättnader under 2015. Ett uttalande som tolkades i den riktningen kom från styrelseledamoten i ECB Benoît Coeuré idag. Därmed läggs en pusselbit på plats inför det kommande börsåret. Det gör att jag känner mig tryggare i den makrobedömning jag följer just nu (som finns publicerad i tidigare inlägg under etiketten makrobedömning). Euron försvagas mot dollarn nästa år och med den säkert även kronan (om än i mindre utsträckning). Inom euroområdet gynnas exportbolag av lägre växelkurs och bankerna av billiga pengar och möjligheten att städa ut dåliga lån. Det är också positiv tycker jag att det är låg inflation, snarare än nödvändigtvis låg tillväxt, som driver stimulanserna. Inflationen styrs ju nu snarare av att pengar, arbetskraft, och råvaror är så billigt. Det innebär att det finns en inte inprisad uppsida på börsen om resultatet av stimulanserna fungerar, nämligen att investeringar och konsumtion i Europa och Kina lossnar.  

Däremot tror jag uppstudsen på oljesidan idag mer ska ses som en dead cat bounce än som en varaktig vändning. Möjligen är det rimligt att insikten att det finns en botten i varje brunn till slut fått priserna att landa. Nu ska det bli intressant att se vad Fed gör.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Featured Post

Senaste filmerna från vloggen

Här hittar du alltid senaste klippen från mina vloggar - 3 snabba och Sparskolan. Jag fyller även på med andra klipp och poddar dä...

Aktuella data från OECD

Reklam