Portföljens utveckling (från start, risknivå & jfr SIXRX, se egen flik)

lördag 13 december 2014

Fråga om BMW

I huvudsak ser det bra ut tycker jag. BMW har ett fantastiskt varumärke i både USA och Kina. På båda ställena toppar bilen både ägarnas och allmänhetens uppfattning om vad som är en bil man vill äga. I och med att det är där marknaden växer just nu så ser det väl bra ut. Lägre oljepriser och snart billigare euro lär också hjälpa (även om vi inte får glädje av det senare eftersom aktien i svenska kronor då blir billigare).

Strategin är det inget fel på heller, även om jag tycker att det är en aningen farlig väg med mer familjebilar. De behöver hålla i att BMW är förarens bil "Freude am Fahren". EV/EBIT ligger väl runt 9 tror jag (och P/E runt 11). Det återspeglar att vinsten legat på nya toppnivåer varje år och att marknaden inte riktigt vill prisa in det - för det är en ganska blygsam premie mot andra märken. När det gäller bilarna så känns det som om BMW kanske har lite mellanperiod i nya modeller nu och kanske tappar lite till Mercedes och Audi. Men listan framåt är imponerande, så det ska väl inte vara någon fara.

Just nu är den tyska välfärdsstaten ett problem men det kan väl vara tvärtom på sikt. Alla premiumtyskarna betalar höga löner och har mycket olika initiativ som att äga vindkraftverk och bygga modellfabriker för arbetsmiljö och sådant för sig. BMW har dock fabriker lite varstans och verkar anpassa sig mer än t.ex. VW gör (som kör tysk fackförening överallt). Sådant här kan ju även vara en fördel i bolaget. BMW ligger ju bra till i elbilar och har ett nytt avtal med Tesla om laddstolpar (efter att Mercedes sålt av sitt innehav i Tesla).
Så ja.... jag känner mig rätt trygg att aktien hör hemma mellan 90-100 just nu.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Featured Post

Senaste filmerna från vloggen

Här hittar du alltid senaste klippen från mina vloggar - 3 snabba och Sparskolan. Jag fyller även på med andra klipp och poddar dä...

Aktuella data från OECD

Reklam