Portföljens utveckling (från start, risknivå & jfr SIXRX, se egen flik)

fredag 5 december 2014

Går inte över gränsen till Norge

Rätt länge har jag haft ett öga vårt västra grannland. Analyserat som ett bolag är det ju svårt att inte lockas. Bra ledning (oavsett majoritet), kompetenta medarbetare, och framför allt stabila och säkra kassaflöden från en välfungerande affärsmodell med expansion med oljan som bas. Hela Norge är som en gigantisk version av Berkshire Hathaway. Använd starka kassaflöden för att köpa nya tillgångar.

Just nu går det dock lite knackigt. Från ett dåligt 2014 förväntas oljeinvesteringarna sjunka 14 procent till nästa år och tillväxten stanna på en procent. Möjligen försvagas då den norska kronan en del, vilket kan vara sunt för en del företag men inte för alla utländska investerare på norska börsen. Jag och många andra har sneglat på om inte en del norska kronjuveler som Staoil eller uppstickare som Protector Forsikring skulle kunna vara något. För min del är svaret nej just nu. Den ännu fallande konjunkturkniven kommer skära i vinsterna både på sjön och från exempelvis den heta bostadsmarknaden.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Featured Post

Senaste filmerna från vloggen

Här hittar du alltid senaste klippen från mina vloggar - 3 snabba och Sparskolan. Jag fyller även på med andra klipp och poddar dä...

Aktuella data från OECD

Reklam