Portföljens utveckling (från start, risknivå & jfr SIXRX, se egen flik)

måndag 14 december 2015

Läsarfråga: klarar min portfölj Fedbeskedet?

Är det dags att hoppa av börsen före Fedmötet? Hur klarar sig min portfölj? Plockar upp en vanlig fråga just nu och mina tankar kring den.

Frågorna

Det  kom en hel rad frågor från Savetobuy på Shareville. Många tror jag är av allmänt intresse. Det är ju lite gungigt och nervöst på börsen just nu. De olika frågorna har jag gulmarkerat i brevet nedan.
Hej!
Du verkar aktieklok. Hur skulle du göra om du var en småsparare som jag? Bif portföljer som redan utsatts för stor press. Förlorat ca 10% på två månader nu - ska jag vara fortsatt lugn eller kan det bli ytterligare stora ras för min del. Har ju varit med om en rejäl nedgång redan främst med mina teknik(IT) aktier. Ska jag lägga pengarna i kassan? Ska jag byta ut något och eller köpa mer av något? Eller bara vara kall och vänta ut den 16e och reaktionen på det?
Helst vill jag ju undvika onödiga bottnar om nedgången fortsätter en vecka till så lägger jag gärna pengarna i kassan. Det luktar börskrasch. Vad skulle du säga att värsta scenariot är att jag kan förlora om jag sitter kvar i båten och detta är början på en börskrasch?
Om man kollar på dagens kurser av mitt innehav så är ju de flesta i närheten av botten 2008. Är skillnaden och problemet idag antalet aktier i bolagen? Kan dagens aktiekurser falla mycket mer? 
Tycker helt klart att tekniken i IT portföljen ligger i tiden - att de tidsmässigt är bra positionerade med sina produkter och tjänster till skillnad från dot.com bubblan då entreprenörerna var FÖR tidiga mot marknaden som mognade senare. Nu går ju teknikutvecklingen oerhört snabbt och användarna bara vill ha mer gadgets och teknikutveckling. Och kan Precise Biometrics komma ur Fingerprint Cards grepp kursmässigt (då de kan sälja direkt till telefontillv). 
Att guldet skiljer sig från oljan betyder det att folk lämnar aktiemarknaden och köper guld istället?
Oljelagren bör ju inte minska pga geotermi och bränslesnålare bilar…så det är ju omöjligt att de skulle gå hand i hand efter dollarkursen också eller? Jag har några olika portföljer som jag jätte gärna vill att du kommenterar. Har läst ditt blogginlägg idag men vill ha mer personlig input på just mitt innehav. Bör jag lägga någon säljorder redan i helgen?

Förutsättningar

Det var många och intressanta frågor. Innan jag ger mig i kast med är det på sin plats att påminna om förutsättningarna för svaren. När det kommer sådana här frågor, som snuddar vid råd, vill jag påminna om det som står under fliken "Läs först". Det är viktigt att komma ihåg att jag är en intresserad privatperson och inget proffs. Dessutom bör man ju alltid fatta egna beslut, oavsett vem man har lyssnat på. 

Med andra ord. Det jag bidra med är hur jag tänker utifrån min kunskap och våra förutsättningar. Inget annat och framför allt inga konkreta professionella råd utan endast reflektioner utifrån mitt sätt att tänka. Jag kan dela med mig av mina tankar som investerarkollega.

Ok, det sagt här är några av dessa tankar. Jag har strukturerat svaret utifrån hur jag tänker kring risk i vår portfölj. Förhoppningsvis gör det här svaret intressant även för andra läsare.

Lite om ekonomin och börsen just nu

Den första frågan är om börsen kan falla mer från nuvarande nivåer. Där är svaret definitivt ja. Nu har börsen backat drygt 7 procent under december (sixrx). Det är mer en väntad svängning när det finns så mycket som stör ekonomin och marknaden som det gör just nu. I mitten på november skrev jag "Hela börsen är en swing trade just nu" (Nordnetbloggen). Det har ju stämt rätt bra. 

Marknaden är fast i ett kraftfält av några olika faktorer - billiga pengar, oro för efterfrågan, oro för en skuldkris, osäkerhet om råvarupriser och växelkurser samt förhoppningar om en stabilisering eller normalisering av ekonomin. För vår del ligger jag lugnt kvar med vår portfölj och ser inte det som nu händer som början på en börskrasch. Däremot är det definitivt en marknad som är exceptionellt svår att styra i. 

Dessutom är börsen och kanske hela konjunkturen (särskilt i USA) på medellång sikt (kanske ett år) på väg mot något som skulle kunna bli en större nedgång. Det värsta kortsiktiga scenariot är nog att Fed höjer räntan, är tydliga med att det blir fler höjningar nästa år och samtidigt kommunicerar att ekonomin har stora svagheter (eller att marknaden uppfattar det så). Då finns det en viss risk för att fallet accelererar. En koppling till en skuldkris i företagsobligationer med hög risk eller för länder som Brasilien eller Sydafrika är andra tecken som ska tas på allvar. 

Det finns dock även en del skyddsnät i form av att den reala amerikanska ekonomin mår bra, råvaror, pengar och arbetskraft är billigt. Det är ovanligt att en ekonomi kraschar så här tidigt i en konjunkturcykel. Däremot är en börskorrigering på 10-20 procent inte otroligt. 

Utifrån den oro Savetobuy ger uttryck för är det kanske läge att börja dra ned exponering och risk. Takten kan man diskutera och man ska nog ta stor hänsyn till sin egen oro. För min del har jag inga planer på att minska några innehav före Fedmötet. Tvärtom jag tror snarare på en studs uppåt under december och vi har under december gradvis investerat nästan hela vår kassa.

Men som sagt - vem vet. Det är inte ett börsklimat där man lugnt kan räkna med att det tickar på. 

Är branschvalen exponerade?



Det första jag skulle titta på om jag var orolig för börsturbulensen just nu är min branschsammansättning. Savetobuy ligger tungt i IT och har en även en hel del förnybar energi, råvaror (diamanter och soja) samt livsmedel och jordbruksprodukter.

Här finns det en hel rad olika signaler kring ekonomin som gör det svårt att ge ett enkelt svar. Allmänt upplever vi en global och inte minst amerikansk skiftning bort från industri, råvaror och investeringstunga branscher mot konsumtion och IT. I den meningen ligger Savetobuy helt rätt.

Det är också så att många bolag som kan generera tillväxt gick otroligt bra under november. Vi har Cellavision och Vitrolife som två exempel i vår portfölj. Flera av dessa bolag har bromsat något under december när temat varit det som kallas risk off. Ingen vill sitta med hög exponering mot egentligen någonting alls. Många föredrar helt enkelt kontanter, amorteringar eller i viss utsträckning guld. Den fasen tror inte jag består utan pengarna ska nog investeras någonstans. Det är nog mer klarhet som efterfrågas.

Om inte Fed höjer räntan allt för mycket eller lovar tuffa höjningar framöver tror jag inte IT eller konsumtion ska behöva ta någon större smäll. Mer utsatta sektorer är snarare industri och finans. För min del är jag inte särskilt orolig där heller på kort sikt men där finns ändå risken.

Sedan en speciell fråga när det gäller energi och råvaror. Savetobuy har mycket jordbruk i sin portfölj. Det är en sektor som haft det tufft och där det inte ser ut att komma någon lättnad på sikt. Det finns åtminstone inga sådana signaler. Däremot finns det en del som tror att förnybar energi snart bottnat. Där kanske det framför allt behövs ett lugnare snarare än ett starkare börsläge för att de ska reda upp sig. Rena energidistributörer, som Fortum, är beroende av att efterfrågan kommer igång och gärna en kall vinter. Ingetdera har det synts några tecken på så här långt.

För att sammanfatta. Jag skulle inte trilla av stolen av oro för den här branschsammansättningen. Däremot har vi aldrig så mycket som nästan 40 procent i en enskild sektor (IT).

Geografi & valutor


Nästa faktor är hur portföljen är exponerad geografiskt och för valutor. Nu är inte den valuta en aktie är noterad i ett särskilt bra mått på exponering men det är ett enkelt mått. Som synes har Savetobuy en bra spridning. Det som kan hända på Fedbeskedet är att dollarn stärks om det ger indikationer om högre räntor eller starkare amerikansk konjunktur. Alternativet är att det motsatta händer om signalerna går åt andra hållet. Det är dock tveksamt hur mycket starkare euro Europa kan och vill ha så där finns antagligen en broms i form av mer QE från ECB.

För Savetobuy skulle jag inte säga att det här är en faktor att bry sig om.

Bolagsval & portföljens risknivå



Tittar man slutligen på bolagsvalen så framgår det att Savetobuy dels har betydligt fler bolag än vi 25 stycken mot vår nivå på 10-15. Vi har många enkla innehav i vår portfölj. Bolag som Investor, HM, Apple, BMW, Markel och GE kräver absolut inte någon daglig skötsel. Det går att lägga i byrålådan om om man vill. Inte ens våra svåra bolag är sådär värst komplicerade. Cellavision och Doro kan visserligen svänga men de är ändå relativt stabila. Det sagt lägger jag ändå väldigt mycket tid på vår portfölj och känner att jag inte hinner med fler innehav än max 15.

Därför blir jag lite fundersam när jag tittar på Savetobuys portfölj. Det här är många riktigt svåra innehav, som ställer stora krav på ägaren att hänga med i svängarna. För min del skulle jag alldeles oavsett vad som ligger i korten på börsen fundera på att förenkla portföljen och kanske lägg till några mer långtråkiga alternativ.

Det finns dock en faktor kring börsoron som också spelar in. Om vi är på väg mot högre räntor och kanske stigande riskpremier när konjunkturoron sätter in, då blir det tufft att sitta på aktier i bolag som inte har stabila intäkter. Det finns ett skäl att det som kallas förhoppningsbolag kan vara sådana raketer en bit in i en kursuppgång. Det är för att de är mer volatila. En faktor som går åt båda hållen. Här skulle jag definitivt överväga att vara mer försiktig.

Investeringsstrategi 

Det är dock viktigt att inte ändra hela portföljens inriktning baserat på något så flyktigt som börsoro. Den som är en skicklig stock picker och bra på att sätta sig in i verksamheten en nydanande bolag ska förstås inte sälja dessa bara för att det brusar ovanligt mycket i ekonomin. Det viktiga här är att det är ett medvetet val och en medveten risk. Det är inte ett börsklimat för den som bara gillar spännande bolag att leta raketer just nu. Den som vill äga svåra bolag rekommenderar jag det här inlägget "Gästinlägg: upp, ned och upp igen i Sino Agro" (Molekylär ekonomi).

Några slutord

Det finns en del formuleringar som andas oro i Savetobuys frågor. Det tycker jag kan vara ett fullgott skäl att dra ned risken. Det kan ibland kännas som att det är tvunget att äga eller sälja sin portfölj. Som om börsen är tåg som rusar på okontrollerat snabbt mot en krasch eller en nya fartrekord. Så är det inte riktigt. Det brukar gå alldeles utmärkt att stiga av eller på ibland. Eller att lugnt sitta kvar på tåget och vänta tills det lugnar sig.

Rådet är väl snarare att fundera igenom vad man vill och någorlunda lite på att priset på marknaden för det mesta är rätt ok. Så känns risken för hög - vrid ned ett tag.





4 kommentarer:

  1. Det finns en god tumregel att luta sig mot här... Om du inte kan sova lugnt om natten har du inte en aktieportfölj som är riktig för dig.

    De gulmarkerade frågorna implicerar att denna person verkar väldigt orolig och nervös. En del av frågorna är ju på gränsen till desperata (ursäkta Savetobuy, men jag måste skriva det). Ska inte en aktieportfölj exempelvis överleva ett räntebeslut av USAs centralbank?

    Om du behöver hjälp med dessa och liknande frågor bör du IMHO fundera över:

    i) om du ska direktäga aktier överhuvudtaget och (om svaret är jakande)

    ii) har jag verkligen rätt bolag i portföljen

    Aktieägande ska enligt mitt sätt att se inte kännas så darrigt och ängsligt som ditt meddelande implicerar att det gör för dig.

    Med vänlig hälsning

    Carolus

    SvaraRadera
    Svar
    1. Håller med dig om att det vekligen är en väsentlig aspekt att investera på ett sätt man trivs med både i ned- och uppgång.

      Det är oerhört svårt att agera rationellt om man känner oro för sina investeringar.

      Sinnesro är inte bara skönt det är nog även lönsamt :)

      Radera
    2. Gottodix, du skriver:

      "Därför blir jag lite fundersam när jag tittar på Savetobuys portfölj. Det här är många riktigt svåra innehav, som ställer stora krav på ägaren att hänga med i svängarna. För min del skulle jag alldeles oavsett vad som ligger i korten på börsen fundera på att förenkla portföljen och kanske lägg till några mer långtråkiga alternativ."

      Jag delar till fulla denna uppfattning! För min smak är portföljen inverterad och består (så vitt jag kan se) till största delen av kryddor och/eller mycket högt värderade bolag (Amazon har ett P/E-tal som överstiger 900...). För mig är det precis tvärtom som gäller: en stabil, "tråkig" grund och så kanske någon pulshöjare.

      Med vänlig hälsning

      Carolus

      Radera
    3. Det viktiga är ju att vara medveten om och trivas med sina val. Jag är mer lik dig i den här frågan.

      Radera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Featured Post

Senaste filmerna från vloggen

Här hittar du alltid senaste klippen från mina vloggar - 3 snabba och Sparskolan. Jag fyller även på med andra klipp och poddar dä...

Aktuella data från OECD

Reklam