Portföljens utveckling (från start, risknivå & jfr SIXRX, se egen flik)

söndag 21 december 2014

Swingar och missar 2014 - uppdaterad

Vi har en ganska aktiv förvaltning av vår portfölj. Det blir en del av både vinster och förluster över ett år, som framgår nedan. Det blir också en del smaskiga misstag som jag tänkte bjuda på nu när julen närmar sig.

Det finns förstås en hel del missbedömningar, som när jag köpte Nobia i våras för att jag trodde den europeiska konsumtionen skulle lyfta. Inte ens nära är domen där. Lika många poäng (=inga) får köpet av ABB för att jag trodde att energi och verkstad låg rätt i tiden efter q1. En annan intellektuell höjdpunkt var när jag under en dryg månad i maj puffade för Boliden men inte köpte några själv. Till samma genre hör att jag tog med Railcare i vår privata aktietävling förra årsskiftet men aldrig köpte aktien. En spontan käftsmäll var det också värt att jag rekommenderade alla som frågade att passa på i Vitrolife när aktien föll under 120 i höstas. Alla, utom jag själv då. Det var inte heller så där helt imponerande att först betala onödigt mycket för Mycronic, sedan  gilla rapporten när den kom men ändå få panik när kursen föll något. Därefter lyfte kursen rejält. Ja. Tjing tjong med den vinsten. Årets dumstrut måste dock gå till det briljanta draget att sälja Cellavision och sedan köpa tillbaka aktien lite dyrare.

Tur att man är proffs när det går bra och resten av tiden är det otur.

 

 Resultat från årets försäljningar 

Bolag Köp Avkastning (kr) Avkastning (procent) Kommentar
Danske Bank        46 282 kr          30 998 kr 67% Ett lyckat case
Vitrolife        52 646 kr          28 431 kr 54% Swingtrades och vinsthemtagningar, ändå missade jag den bästa affären
Intrum Justitia        52 549 kr          18 971 kr 36% Rätt prickat att europeiska kreditportföljer skulle säljas billigt när länder och banker städade
Millicom        21 082 kr            5 471 kr 26% Bra case, bedömde riktigt att aktien var fullvärderad
Hemfosa        27 900 kr            4 152 kr 15% Tog för mig vid av en bra IPO
Cellavision        25 839 kr            3 717 kr 14% Inte så smart, jag köpte senare en ny större post dyrare
Meda        61 592 kr            8 523 kr 14% Spekulerade i att ledningen aktivt baissade förväntningarna
ICA        38 638 kr            5 176 kr 13% Bedömde reaktionen på konkurrensbeslutet rätt
Semcon        43 465 kr            5 289 kr 12% P/E-case där vi tog hem vinsten i tid
Volvo        50 571 kr            4 921 kr 10% Tog hem vinster när Ukraina kom igång. Har sedan ökat till lägre pris
Axis        17 069 kr            1 382 kr 8% Vältajmad rapportspekulation
Scania        24 219 kr            1 781 kr 7% Tog en position när lösendagen närmade sig
Ebay        52 034 kr            2 227 kr 4% Kom ok ut i ett bolag som nog får det tufft
Hafslund        24 008 kr               981 kr 4% Sökte en säker hamn en månad runt årsskiftet
Elekta        41 813 kr               998 kr 2% Ändrade mig när jag läste på och bytte till Meda
Hexagon        43 365 kr               669 kr 2% Bytte mot Qualcomm. Bra eller dåligt?
Sectra        53 806 kr               363 kr 1% Ändrade mig dagen efter men jag gillar bolaget
Mycronic        54 682 kr -             787 kr -1% Gillade q2-rapporten men blev nervös och sålde - vilken miss!
Lovisagruvan        18 973 kr -             321 kr -2% Dumpade aktierna på dålig rapport och sparade en slant.
Sandvik        45 707 kr -             813 kr -2% Chansade på q2-rapporten och sålde när den var dålig
Gunnebo        43 668 kr -          1 132 kr -3% Gav upp när Ukraina började
ABB        50 716 kr -          3 478 kr -7% Underskattade problemen i energisektorn
Nobia        41 362 kr -          2 920 kr -7% Trodde felaktigt Europas konsumtion skulle upp i somras
Genomsnitt      931 986 kr        114 600 kr 12% Helt ok, eftersom de flesta innehaven bara varit någon månad

2 kommentarer:

  1. Fint år av dig måste jag säga! Kan ju själv säga att jag gjort flertalet dumma förhastade affärer i år. Har sålt SEB, Svolder och Amhult 2 för att sedan se kurserna ta sig ännu högre. Min oerhört dåliga timing gör att jag tror att utdelningsstrategin att köpa och behålla funkar för mig! :) Men man ska aldrig säga aldrig!

    SvaraRadera
  2. Jag förstår och gillar tanken med utdelningsportföljer. Sedan är ju ändå ingångsvärdet rätt viktigt men köper man löpande brukar det bli bra. Du har om jag förstått det rätt också haft ett bra år!

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Featured Post

Senaste filmerna från vloggen

Här hittar du alltid senaste klippen från mina vloggar - 3 snabba och Sparskolan. Jag fyller även på med andra klipp och poddar dä...

Aktuella data från OECD

Reklam