Portföljens utveckling (från start, risknivå & jfr SIXRX, se egen flik)

lördag 6 december 2014

Dags för Bulten?

Funderar på att lägga till Bulten i portföljen. Den passar bra in min bild av att en långsam återhämtning i investeringar till fortsatt låga kostnader gynnar verkstadssektorn. Värderingen avskräcker inte med p/e på 8, p/s på 0,5 och p/b på 1,1. Det är iof kopplat till ett rätt starkt 2014 men ändå billigt. Jag har hygglig koll på köparna genom att jag har både Volvo och Bmw i portföljen och det ser väl ganska lovande ut. Gillar också att aktien på många sätt ger en exponering mot sjunkande oljepris.

Jag har varit skeptisk mot aktien tidigare baserat på Rysslandsäventyret. Inte helt utan skäl tycker jag nog. Försäljningen av personbilar har fallit över 10 procent i Ryssland i år och den politiska risken är fortsatt hög i landet. Samtidigt finns det små indikationer på att det är på rätt väg, som att Ukraina nu tecknat avtal för att köpa gas. Den ryska protektionismen kan även gynna Bulten som är ensamt utländskt bolag om att ha tillverkning av fästelement i landet.

Det finns många starka second opinions i aktien. Några av de jag följer och lyssnar på Shareville exempelvis. Därutöver flera analytiker.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Featured Post

Senaste filmerna från vloggen

Här hittar du alltid senaste klippen från mina vloggar - 3 snabba och Sparskolan. Jag fyller även på med andra klipp och poddar dä...

Aktuella data från OECD

Reklam