Portföljens utveckling (från start, risknivå & jfr SIXRX, se egen flik)

torsdag 11 december 2014

O tempora, o mores

Jag tror aldrig jag upplevt en så komplex ekonomi som den vi har just nu. Allt är billigt - kapital, arbetskraft och råvaror. Olja finns det numera i överflöd. Det pågår megatrender som globalisering och digitalisering men samtidigt har geopolitik åter blivit ett använt ord. Räntorna är onaturligt låga och verkar förbli så.  Usa går inte i takt med resten av världens konjunktur. Föe att inte tala om det svårgripbara att hela förändringen av efterfrågan på allt från lastbilar till diamanter kommer från länder utanför noecd (resten av världen går sidledes). Så det känns som att det aldrig varit så svårt att veta var var aktiemarknaden är på väg. Min gissning är trots allt uppåt genom den alldeles vanliga konjunkturcykel som döljer sig under alla speciella omständigheter.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Featured Post

Senaste filmerna från vloggen

Här hittar du alltid senaste klippen från mina vloggar - 3 snabba och Sparskolan. Jag fyller även på med andra klipp och poddar dä...

Aktuella data från OECD

Reklam