Portföljens utveckling (från start, risknivå & jfr SIXRX, se egen flik)

söndag 21 december 2014

Budgetförslag för tvåbarnsfamilj

Det pågår hårda förhandlingar i familjen just nu. Vi har en modell där alla intäkter går till det gemensamma och sedan fördelas ut på olika kostnadsområden. Därefter styrs det mesta med järnhand av Affärsmodellen. Jag har dock posten långsiktigt sparande på mitt bord. Det är jämställt men ganska tufft för varje millimeter är föremål för diskussioner. För min del är jag just nu inne på att vår Ford Focus från 2002 borde bytas ut när minstingen får åka framvänt i våren 2016. Därför propagerar jag för att sätta av pengar till detta. Tyvärr blir det på bekostnad av vårt långsiktiga sparande men hellre det än en lånedriven ekonomi. Sedan ska jag försöka övertyga Affärsmodellen om att det är roligare med lite högre månadspeng. Det blir nog svårt för snålare produktiosnchef får man leta efter.

Den som vill se vad respektive post består av hittar det under flikarna budgetuppföljning, kostnader och kontoplan.

Gottodix förslag till familjebudget


Budgetförslag Kommentar
Lön e skatt         71 000 kr Löneökningar ej inräknat
Löpande månadskostnader -      27 500 kr Oförändrat resultat jfr utfall  2014
Vår månadspeng -      11 000 kr Föreslår 2 tkr i ökning. 
Årliga kostnader -        5 000 kr 2 tkr lägre än utfall 2014
Sällanköp -      12 500 kr Öka 10 tkr. Jag vill ha ny bil!
Långsiktigt sparande -      15 000 kr Minskning 10 tkr. Det svider. 
Budgeterat resultat                 -   kr

1 kommentar:

  1. Min affärsmässiga utgångspunkt för kommande års budgetdiskussion är ett totalt utgiftsstopp till och med den 31 december 2017. Huvudlinjen är ett oförändrat långsiktigt sparande och en drastiskt minskad månadspeng.

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Featured Post

Senaste filmerna från vloggen

Här hittar du alltid senaste klippen från mina vloggar - 3 snabba och Sparskolan. Jag fyller även på med andra klipp och poddar dä...

Aktuella data från OECD

Reklam