Portföljens utveckling (från start, risknivå & jfr SIXRX, se egen flik)

måndag 29 december 2014

Fråga om American Shipping Company

Min gissning är att priskriget lett av Saudiarabien kommer pågå ett tag. Så länge det pågår är nog ett oljepris på 50-60 det man får räkna med. När det lättar får man nog vänja sig vid att utbudsökningen leder till ett långsiktigt pris på 70-80 dollar.

Skifferolja kostar olika mycket att producera beroende på var och hur den utvinns. Enligt Wsj går break even för investeringar i Nordamerika i spannet 53-78 dollar. För redan existerande fält ser det förstås annorlunda ut. För ingen lär stänga sina befintliga brunnar. En transportör som Amsc ska inte behöva se sin vinst falla så mycket, möjligen pressas marginalerna när köparna blir snålare och fokusera på kostnader istället för expansion. Däremot kommer nog tillväxten sjunka rejält (om den inte redan gjort det), eftersom nyinvesteringar i skifferolja avstannar. Det lär slå mot de multiplar marknaden är beredd att betala. Så netto kan det nog bli tufft men jag har inte koll på hur aktien gått. Är problemen redan inprisade?

För egen del är jag mycket försiktig med allt inom oljeservice men någorlunda positiv till producerande oljebolag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Featured Post

Senaste filmerna från vloggen

Här hittar du alltid senaste klippen från mina vloggar - 3 snabba och Sparskolan. Jag fyller även på med andra klipp och poddar dä...

Aktuella data från OECD

Reklam