Portföljens utveckling (från start, risknivå & jfr SIXRX, se egen flik)

söndag 28 december 2014

Örby Industrier växlar upp inför 2015 års tävling

Örby Industriers satsning i 2015 års tävling


Det här fem aktierna är mitt val för nästa års tävling:
1. Volvo B
2. Elekta
3. SSAB B
4. Bmw
5. Cellavision

Efter moget övervägande gissar jag att även 2015 blir ett bra börsår Tack vare USA och Tyskland och Kina.  Ryssland är ett hot men främst för att Putin är en farlig man. Japan ?? Begriper inte vad som pågår där?  Index sverige +16%

Komplettering från domaren: efter klagomål från andra tävlande fick Örby Industrier nöja sig med svenska aktier. BMW har därför ersatts med Skf

Huvudstrategi

Det blir en svindyr dollar nästa år. Tyskland överraskar och BMW vinner bilmatchen. 
USA puttrar på iallafall, men vad händer när 10-åringen- är på väg mot 3%? Det vete tusan. Oljan är fortsatt billig, men har USA borrat färdigt? Kina har (precis som Bmw) ett unikt styrsystem så de fortsätter väl på 7% tillväxt. För SSAB vill kan jag inte erkänna 2014 års felbedömning! Elekta hade också ett obegripligt magplask 2014

Ett övergripande hot är att man inte begripit att kostnadsnivån varit totalt fel på en hel del ställen. Ett exempel är SAS. Om nuvarande prisnivå blir normal får Japan Tyskland m fl enorma problem.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Featured Post

Senaste filmerna från vloggen

Här hittar du alltid senaste klippen från mina vloggar - 3 snabba och Sparskolan. Jag fyller även på med andra klipp och poddar dä...

Aktuella data från OECD

Reklam