Volvo har med låg och
instabil intjäning inte en uthållig marknadspositionering jämfört med
konkurrenter som Scania, Tata och snart Hyundai. Förändringen mot att bli det
största och bredaste märket, motsvarande det VW och Toyota är inom
bilindustrin, är dock en rimlig inriktning. Även om risken i den förändringen
är hög är nuvarande värdering av aktien för låg. Bolaget har starka och aktiva
ägare i form av bland annat Industrivärden och Cevian med kulturen i bolaget
kan vara ett problem.
I värderingen används
318,5 miljarder som konjunkturutjämnad försäljning. Baserat på att Volvo når
samma lönsamhet, justerat för produktmix på olika geografiska marknader, som
konkurrenterna beräknar jag den långsiktiga rörelsemarginalen till 8,7 procent.
För EV/EBIT väljer jag att använda intervallet 14-16 vid värdering. För EV/S använder
jag intervallet 0,9-1,1 vid värdering.
Baserat på caset om långsiktig
försäljning och marginal är EV mellan 388-444 miljarder. Det ger en potential i
aktien mellan 103-118. Vid stabilt låga marginaler (5%) för lastvagnar men
samma utveckling i övrigt blir EV 274-313 miljarder eller mellan 73-83 för
aktien. En kompletterande jämförelse för EV/S baserat på långsiktig försäljning
och marginaler på oförändrade historiska (låga) nivåer ger ett EV mellan
287-350 miljarder, vilket för aktien indikerar 73-83 kronor.
Tidigare värdering av
normaliserad EPS, exempelvis i början på 2012, pekar mot 100 kronor. Konsensus
bland analytiker ligger på 94 kronor och den som lagt sig lägst av proffsen har
kursen 65 kronor. Till bilden hör även återkommande starka insiderköp. Nettoskulder
är en viss risk på nedsidan. Den relativt höga direktavkastningen är inte i sig
ett argument att köpa, eftersom den överstiger nuvarande vinst per aktie.
Avsnitt 2 källor:
I den här analysen har jag använt följande underlag:
·
Volvos egna prognoser från årsredovisning,
halvårsrapport och försäljningsrapport för augusti,
·
Alix Partners rapport ”Gaining Traction in the
Global Market – The 2014 Heavy Equipment
Outlook Commercial Vehicles”
·
AT Kearneys presentation ”Global Truck Study – Perspectives Towards 2030”
·
4-traders rapportverktyg per 141005
·
Valuedata från Stern (NYU) för 2012
·
Valmetrics branschstudie från 2006
Avsnitt 3 – Bakgrund
Två tredjedelar av Volvos omsättning kommer från lastbilar
(främst tunga). En femtedel kommer från anläggningstillgångar. Resterande delar
är uppdelade på bussar, Penta (marina motorer), underliga gemensamma delar som
Volvo IT och en kundfinansieringsverksamhet. Verksamheten är starkt cyklisk men
en omsättning runt 300 miljarder är normalt. För 2012 är prognosen 280
miljarder.
Bolaget har starka och aktiva ägare i form av bland annat
Industrivärden och Cevian. Även ledningen förefaller vara skicklig. Det som
framstår som ett problem är att bolagets strategiska utmaningar funnits så
länge, egentligen under hela 2000-talet. Det tyder på att det finns ett
kulturellt problem som kan vara svårt att förändra – jämför med exempelvis SAS
kamp mot lågprisflyget.
Volvo är ett så kallat triadbolag i den meningen att de har
sin styrka på marknaderna USA-Europa-Japan. Bolaget räknas dock som en av de
stora globala spelarna inom hela lastbilsindustrin och är efter samarbetet med
Dongfeng världens största lastbilsbolag. I den här analysen betraktas
effekterna av samarbetet med Dongfeng som en extra möjlighet och för den delen
risk, dvs. de är inte fullt ut inräknade i nedanstående beräkningar och
bedömningar.
Avsnitt 4 – Makro och
andra förutsättningar och antaganden
De makroutsikter som ligger till grund för den här analysen
är att:
·
Det kommer att ta tid för Europa och Japan att
vända,
·
USA kommer att fortsätta uppåt,
·
Kina kommer stabiliseras och sedan fortsätta
uppåt
·
Ryssland och Sydamerika kommer fortsätta att gå
dåligt
När data från olika källor har bearbetats har det varit
utifrån ovanstående punkter. Den enskilt viktigaste faktorn för Volvo är risken
för fortsatt nedgång i Europa. I analysen antar jag att dollarn kommer att
stärkas och euron försvagas mot kronan. Jag tar dock inte hänsyn till någon kvantifierad
nettoeffekt av detta. Detsamma gäller för ränteläget, där jag i och för sig
tror på stigande räntor särskilt i USA men inte i en sådan utsträckning att jag
justerar caset. Den största bolagsspecifika frågan är samarbetet med Dongfeng,
inte heller detta har kvantifierats i caset.
Avsnitt 5 – Industriförutsättningar
Lastbilar har i västvärlden haft en utveckling av
efterfrågan som länge följt BNP. För anläggningsmaskiner finns en viss
långsiktig tillväxt. Den huvudsakliga tillväxten kommer dock från
industrialiseringen av nya marknader som följt i globaliseringens spår. Det här
har inneburit en allt tydligare uppdelning av marknaderna. I de gamla
industriländerna (triaden) har tillväxt i första hand skapats genom att addera
värde till befintlig efterfrågan. Det kan göras genom att utveckla mer
miljövänliga och bränsleeffektiva lastbilar men även genom att automatisera en
större del av användningen av lastbilarna. På nya marknader har tillgänglighet
i form av konkurrenskraftiga priser stått i centrum. Lågpris och i växande
utsträckning värdealternativ har tagit marknadsandelar, oftast med snabbt
fallande marginaler som följd. Sammantaget faller marknadens utveckling väl
inom den timglaskonsumtion som även påverkat många andra marknader. Det är
premium eller värde-/lågpris som gäller – översatt till den här marknaden är
det Scania eller Tata. Den sistnämnda är dessutom ett exempel på en annan
utveckling. Lokala aktörer har tagit över mycket av försäljningen. Det är inte
självklart att det går att flytta västvärldens lösningar direkt till nya
marknader.
En trend talar dock för stora globala spelare och det är det
som brukar benämnas commodization. Standardisering av produkten har lett till
att lastbilar i större utsträckning är utbytbara (klarar ungefär samma sak).
Det gäller särskilt mid size segmentet. Det går att jämföra med personbilar där
det är rätt lite som skiljer en Hyundai från en VW eller en Volvo. Samtidigt är
utvecklingskostnaderna höga. Det gör plattformsstrategier intressanta men jämfört
med personbilar behöver de anpassas, eftersom volymerna är mindre.
Modularisering brukar beskrivas som en viktig del i Scanias framgång. Volvo är,
tillsammans med Daimler och VW (inkl MAN och Scania) ett av tre globala
varumärken inom lastvagnar.
Produkttrenderna är således att kraven inom premium växer
snabbt mot ökad automatisering och bränsleeffektivitet medan det är en stark
pris- och marginalpress på tillväxtmarknaderna. I en uppställning av stabilitet
och nivå på lönsamhet, gjord av AT Kearney, ligger Volvo tillsammans med
Navistar sämts till i båda medan stjärnorna är Scania och Tata. Tydligare kan
det nog inte bli att Volvo AB står inför samma utmaning som Volvo PV. Den stora
skillnaden i den jämförelsen är att Volvo AB, efter samarbetet med Dongfeng,
blir världens störste aktör inom lastvagnar. De ger samma, men mindre
omfattande, skalfördelar som stora biltillverkare som Totota, VW med flera har
Slutsats: Volvo har med låg och instabil intjäning
inte en uthållig marknadspositionering. Förändringen mot att bli det största
och bredaste märket, motsvarande det VW och Toyota är inom bilindustrin, är dock
en rimlig inriktning.
Avsnitt 6: Försäljningsprognos
Det finns en gott om marknadsprognoser för Volvos olika nischer
att ta del av på nätet. De som använts här är främst:
·
Volvos egna prognoser från årsredovisning,
halvårsrapport och försäljningsrapport för augusti,
·
Alix Partners rapport ”Gaining Traction in the
Global Market – The 2014 Heavy Equipment
Outlook Commercial Vehicles”
·
AT Kearneys presentation ”Global Truck Study – Perspectives Towards 2030”
·
4-traders konsensusestimat har använts som
avstämning (totalerna för 2015 och 2016 ligger även där på 299 respektive 315
miljarder)
Mina egna justeringar där jag utifrån underlagen gjort en
mer positiv bedömning för Kina och en mer negativ för Europa respektive
Sydamerika och Ryssland, justeringen är till Volvos nackdel. En samlad bild
från samtliga underlag är att försäljningen fram till 2020 kommer att växa med
4-5 procent globalt med högre siffror på tillväxtmarknader. Den viktigaste, och
någorlunda enhetliga, inputen är att marknaden växer olika fort i olika segment
och på olika geografiska marknader. Det får en betydande effekt på Volvos
försäljning och marginaler.
Oms (mdr)
|
Rull 12 t.o.m.
2014q2
|
2014E
|
2015E
|
2016E
|
2017E
|
2018E
|
2019E
|
Medel 2015-2019
|
Lastbilar
|
187,2
|
192,3
|
202,7
|
213,7
|
220,2
|
226,9
|
233,7
|
215,0
|
Anläggning
|
53,3
|
53,2
|
55,5
|
58,9
|
61,9
|
65,4
|
69,0
|
60,6
|
Bussar
|
17,4
|
18,0
|
18,9
|
19,8
|
20,4
|
21,0
|
21,7
|
20,0
|
Volvo
Penta
|
7,4
|
7,1
|
7,0
|
7,0
|
7,1
|
7,2
|
7,2
|
7,1
|
Gemensamt
|
8,0
|
8,1
|
8,2
|
8,2
|
8,1
|
8,4
|
8,5
|
8,3
|
Kundfinans
|
6,5
|
6,7
|
7,0
|
7,4
|
7,6
|
7,9
|
8,2
|
7,5
|
Summa
|
279,8
|
286,0
|
299,3
|
315,1
|
325,5
|
336,7
|
348,4
|
318,5
|
Tabellen ovan visar de försäljningssiffror jag använt i mina
beräkningar. Viktigast är medelvärdet för prognosen 2015 till 2019. Detta är
mitt normaliserade försäljningsvärde. Jag använder en framåtblickande siffra,
eftersom perioden bakåt haft för hög variation till följd av finanskrisen.
Nivån på försäljningen är exklusive den tillväxt som samarbetet med Dongfeng
kommer att ge.
Slutsats: i värderingen används 318,5 miljarder som
konjunkturutjämnad försäljning.
Avsnitt 7 – produktion
och marginaler
Det finns två underskattade faktorer i diskussionerna om
Volvos rörelsemarginaler. För det första den effekt försäljningen har på
marginalerna. För det andra effekten av produktmixen, främst på vilken
geografisk marknad produkterna ska säljas. Det finns exempelvis ingen rimlighet
i att jämföra det globala märket Volvo med premiummärket Scania. I Alix
Partners rapport, citerad ovan, framgår att marginalerna i Daimler, Volvo och
Man följt varandra från 2010 och framåt. Kostnadsbesparingar kan således säkert
ha en nödvändig effekt på marginalen men de kommer inte kortsiktigt vara den
drivande faktorn. AT Kearney har en genomgång av för branschen genomsnittliga
marginaler för lastvagnar 2009-2012. Nedanstående är en bearbetning av detta
material utifrån Volvos regionindelning. Vid beräkning av marginaler har en
justering för Volvos produktmix gjorts.
Region
|
Rörelsemarginal
|
Europa
|
12%
|
USA
|
10%
|
Asien
|
4%
|
Sydamerika
|
7%
|
Övriga marknader
|
4%
|
Räknat utifrån produktmixen blir den långsiktiga
rörelsemarginalen 8,8 procent för lastvagnar. För anläggningsmaskiner har en
motsvarande genomgång gjorts och räknat på samma sätt blir den långsiktiga
marginalen 11 procent för denna del. Penta, bussar, gemensamt och finansieringsverksamheten
har beräknats med marginalen 5 procent.
Slutsats: Baserat på att Volvo når samma lönsamhet,
justerat för produktmix på olika geografiska marknader, som konkurrenterna beräknas
den långsiktiga rörelsemarginalen nå 8,7 procent.
Avsnitt 8 Aktien –
långsiktiga multiplar
I ett cykliskt bolag som Volvo är det en utmaning att
kombinera rätt långsiktig nivå på multiplar med de genomsnittliga data för
försäljning och marginaler som är rimliga under en konjunkturcykel. I och med
att det finns en underliggande trend i bolaget är det lätt att långsiktiga multiplar
reagerar för mycket på kortsiktiga förändringar i resultatet. Det är helt
enkelt svårt att skilja ut vad som är struktur och vad som är konjunktur.
Jag har valt att fokusera på EV/EBIT samt EV/S, eftersom jag
uppfattar dessa mått som tydligast riktade mot det som är caset i Volvo –
nämligen att högre försäljning ger högre marginaler.
EV/EBIT för sektorn ”Auto and Truck” låg 2012 på 15,32
enligt Valuedata från Stern (NYU). Jag tycker 2012 är ett bra år att titta på,
eftersom multipelexpansionen inte hade kommit så långt då men exmpelvis försäljning
låg på relativt normala nivåer. En äldre input från 2006, ett annat någorlunda
normalt år, låg EV/EBIT för ”Construction, Farm Machinery and Heavy Trucks” på
13,9 enligt en undersökning från Valmetrics. Börsdata ger nedanstående bild för
Volvo.
Slutsats: För EV/EBIT väljer jag att använda
intervallet 14-16 vid värdering.
EV/S var 0,92 för ”Auto and Truck” 2012, enligt Valuedata från
Stern (NYU). Nivån stämmer väl med den historiska värderingen av Volvo, vilket
framgår av underlagen från Börsdata nedan.
Slutsats: För EV/S använder jag intervallet 0,9-1,1
vid värdering.
Avsnitt 9 Justering
för skulder och utdelningshistorik
Volvo har en relativt hög skuldsättning, vilket framgår av diagrammet
från Börsdata nedan. Enligt årsredovisningen ligger dock soliditeten för
industriverksamheten på en acceptabel nivå. I den här analysen har jag inte
fördjupat mig särskilt mycket i detta men jag noterar att högre räntor kan öka
finansieringskostnader och att ett sämre resultat skulle kunna leda till
likviditetsproblem som till en början skulle slå emot utdelningarna.
Utdelningarna och utdelningsandelen framgår av följande diagram. Jag nöjer mig
med att konstatera att direktavkastningen knappast kan vara ett argument för
att köpa när utdelningsandelen i förhållande till vinst per aktie är över 100
procent.
Avsnitt 10 Värdering
Konjunkturjusterad EBIT blir beräknat utifrån ovanstående
försäljning och marginaler 27,7 miljarder. Om lastvagnar istället endast skulle
nå rörelsemarginaler på 5 procent medan övriga antaganden ligger fast så skulle
motsvarande EBIT bli 19,6 miljarder. EV/EBIT för dessa båda case framgår nedan.
I jämförelser har ett EV per 141005 på 286 miljarder använts.
EV/EBIT
|
EV (case)
|
EV (låg
marg)
|
14
|
273 897
|
|
15
|
416 071
|
293 461
|
16
|
443 810
|
313 025
|
Slutsats: Baserat på caset om långsiktig försäljning
och marginal är EV mellan 388-444 miljarder. Det ger en potential i aktien
mellan 103-118. Vid stabilt låga marginaler (5%) för lastvagnar men samma
utveckling i övrigt blir EV 274-313 miljarder eller mellan 73-83 för aktien. En
kompletterande jämförelse för EV/S baserat på långsiktig försäljning och
marginaler på oförändrade historiska (låga) nivåer ger ett EV mellan 287-350
miljarder, vilket för aktien indikerar 73-83 kronor.
Avsnitt 11 – Andras värdering
När marknaden i början på 2014 beräknade vinst per aktie
till 4 kronor för innevarande år och 8 kronor för nästa år stod aktien i 100
kronor. 2011 hade Volvo ungefär de förutsättningar som ges i det här caset och då
blev vinsten per aktie 8,75 och i början av 2012 stod aktien i 100 kronor. I
4-traders genomgång är snittet för 28 analytiker 94 kronor. Den lägsta
riktkursen ligger på 65 kronor.
Slutsats: Tidigare värdering av normaliserad EPS,
exempelvis i början på 2012, pekar mot 100 kronor. Konsensus bland analytiker
ligger på 94 kronor och den som lagt sig lägst av proffsen har kursen 65
kronor. Till bilden hör även
återkommande starka insiderköp.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar
Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.