Portföljens utveckling (från start, risknivå & jfr SIXRX, se egen flik)

onsdag 8 oktober 2014

Diskussion om HM och Clas Ohlson

I värderingen av HM och Clas Ohlson pågår ju sedan länge en konflikt kring hållbar tillväxtnivå. Nordea är mest negativ i båda. Det är väl alltid bra att lyssna på vad kritiker tänker. I båda fallen är moat lite ifrågasatt, vilket jag tycker är konstigt för affärsmodellerna är väl bevisade vid det här laget. HM är skickliga på värde inom mode och nog kommer vardagens problem i centrala butiker funka för CO även framöver. HM har hyggligt säker tillväxt framför sig tycker jag medan CO väl fortfarande är obevisade i Storbritannien och Tyskland. Sedan har det ju länge funnits tveksamhet kring tillväxt i jämförbara butiker men även här känns det väl som att båda bolagen nu bevisat att de kan växa vidare. Möjligen verkar kostnadssidan tynga lite i båda bolagen samtidigt som lågpris trycker på en del, så lite lägre marginaler är väl en del av invändningarna man kan ta till sig. Sammanvägt känns det väl dock som om båda borde väl gå bra framöver, även om jag kan vara lite mer osäker om CO.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Featured Post

Senaste filmerna från vloggen

Här hittar du alltid senaste klippen från mina vloggar - 3 snabba och Sparskolan. Jag fyller även på med andra klipp och poddar dä...

Aktuella data från OECD

Reklam