Portföljens utveckling (från start, risknivå & jfr SIXRX, se egen flik)

tisdag 7 oktober 2014

Utdrag ur diskussion om Vitrolifes frramtida tillväxt

Jag är inte orolig för Vitro. Jag justerade ned den till 10 procent av portföljen. Det kändes lagom utifrån ett samlat riskperspektiv. Det jag möjligen tror om mitt favoritbolag är att försäljningstillväxten nu kommer att mattas långsamt. Nu är ju Vitro snart i samma duopol som finns i andra hälsonischer (typ Elekta). Däremot lär marginalerna fortsätta förbättras men det är trots allt en mer osäker grund för tillväxt. Igen är det bra att titta på bolag som Elekta. Fast in alles är det fortfarande ett toppencase.

Jag har sett det där med förvärv. Det stämmer säkert och lär driva värdet en del tror jag med. Lite nya risker blir det ju när ett bolag med, vad är det, 200 anställda ska integrera nya verksamheter. Fast de har ju gjort mestadels lyckade köp tidigare. Lite undrar jag dock om inte den vägen också tar slut så småningom. Vitro säljer väl produkter för 2000-3000 kronor per behandling (länge sedan jag kollade). Du kan förvärva marknadsandelar (svårt när du börjar bli stor men en del finns nog kvar) eller också kan du bredda. Jag förutsätter att breddning blir inom IVF, där uppfattar jag att det mest är lågmarginaldelar kvar. Kanske lite lottsedel i stamcellarna?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Featured Post

Senaste filmerna från vloggen

Här hittar du alltid senaste klippen från mina vloggar - 3 snabba och Sparskolan. Jag fyller även på med andra klipp och poddar dä...

Aktuella data från OECD

Reklam