Portföljens utveckling (från start, risknivå & jfr SIXRX, se egen flik)

torsdag 30 oktober 2014

Investeringsklockan går baklänges

Ur led är tiden. Åtminstone har ultralåga räntor och olika stödpaket slagit in en kil mellan marknadernas tidsuppfattning och den verkliga ekonomins förutsättningar. Börserna är i överhettning, runt klockan 1 på klockan. Där är det endast USA som har en real ekonomi som kan tajma marknaden. Kina är också i överhettning men har nästan trillat ned i nedgångsfasen, vilket är oroväckande. Samtidigt är Europa kvar på morgonkvisten, runt klockan nio kanske och Brasilien m.fl. sover djupt i bottenfasen runt kl 6. Sverige ligger mellan Europa och USA. Så det är ingen entydig bild. De jag tror kommer hända ett tag framöver nu är att backade stödköp i USA kommer leda till att klockan börjar funka bättre. Bäst är nog trots allt aktier och då i USA. Bland övriga tillgångar tror jag på kontanter. Det är trenden bland ultrarika, som Warren Buffet, och det är nog inte helt fel. Man måste inte alltid maxa varje krona. Det svåra i investeringar tycker jag är att inte vara fast i devisen ”när det regnar manna från himlen har den fattige ingen sked”.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Featured Post

Senaste filmerna från vloggen

Här hittar du alltid senaste klippen från mina vloggar - 3 snabba och Sparskolan. Jag fyller även på med andra klipp och poddar dä...

Aktuella data från OECD

Reklam