Portföljens utveckling (från start, risknivå & jfr SIXRX, se egen flik)

lördag 25 oktober 2014

Volvo försvarar ett pris runt 100-lappen

Allt sammanvägt tycks produktmix och försäljning med visst stöd av pågående effektiviseringar stödja den långsiktiga marginal på strax under 9 procent som tillsammans med långsiktig försäljning på 320 mdr är de viktigaste byggstenarna när jag tror aktien är värd runt 100 kronor med den information som finns just nu. Så egentligen har inte så mycket ändrats genom den här rapporten. Det är ungefär samma bedömning som en del analytiker gör. Det jag tror driver kursökningen just nu är snarast att misstroendet mot Volvos ledning minskade något. Kanske kan det till och med leda till att aktien tillfälligt nosar på nivåer strax under 100 igen. Det är i så fall för tidigt och den kortsiktige kan nog i så fall minska i aktien.  Mina mer utförliga tankar om Volvo och källor finns i en längre analys för nåra veckor sedan. Den återfinns under etiketter Volvo.

Några iakttagelser från kvartalsrapporten
Det finns troligen en verklig resultatförbättring i Volvo. Visserligen var valutaeffekterna lika stora som ökningen av rörelseresultatet. Det fanns dock även ett förlorat rättsfall som tyngde lika mycket. Det är delvis en engångskostnad men med en färsk kartellmisstanke från EU kanske man inte ska vara för säker. Underliggande är att försäljningen stiger men inte antalet sålda enheter. En förklaring är att USA (dyra lastbilar) går framåt medan Kina (billiga lastbilar) bakåt. Framåtblickande syns inte riktigt att volymerna kommer stiga globalt i närtid. Fokus blir således på pris och marginaler. I USA verkar det finnas ett visst utrymme för prishöjningar, vilket är logiskt i en bättre konjunktur. Fortsatt prispress är av samma orsak trolig på de redan dåliga marknaderna i Kina och Sydamerika. Netto finns det ingen anledning att ändra försäljningsprognoser för kommande år. Jag tror fortfarande på 285 mdr för 2014 och 300 för 2015 samt att det långsiktiga snittet ligger på knappt 320 mdr. Om något ser vägen dit lite längre ut efter den här rapporten, vilket borde tynga aktien lite.

Intressant var att det nya sättet att räkna på besparingarna visar att strukturella förändringar inom Volvo kan stå för upp till 3 procentenheters förbättring på sikt. Av detta är 0,75 pe redan realiserat. I alla fall enligt Volvo, analytikerna lät skeptiska. Verkliga effektiviseringar kan nog ge en del men det som verkar vara den uppenbara faktorn är att anpassa verksamheten efter marknadernas utveckling. Utöver att fasta kostnader tynger så finns ledig kapacitet på flera marknader, exempelvis kör inte Renault för fullt men det verkar vara generellt. Det förstärker bilden av att högre försäljning, särskilt om det beror på fler sålda lastbilar, kommer ge direkt effekt på marginalerna. ”Besparingarna” är sedan snarare neddragningar för att minska produktionen till rätt nivå – vilket är särskilt tydligt inom VCE. En efterlängtad förbättring är att avvecklingen av Volvo IT verkar fortsätta.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Featured Post

Senaste filmerna från vloggen

Här hittar du alltid senaste klippen från mina vloggar - 3 snabba och Sparskolan. Jag fyller även på med andra klipp och poddar dä...

Aktuella data från OECD

Reklam