Portföljens utveckling (från start, risknivå & jfr SIXRX, se egen flik)

fredag 31 oktober 2014

Svar i diskussion om försäljning eller marginaler är viktigast just nu

Volvo är intressant. Inte bara för att vi tjötat det några gånger :) På rika marknader ligger antalet sålda lastbilar stabilt över konjunkturen sedan länge. Här har nästan hela tillväxten skapats genom att med teknik och politik förändra produkten. Miljökrav och alltmer uppkopplade och självkörande lastbilar har drivit upp både investeringar och marginaler på sålda enheter. I Kina och Indien är det tvärtom en stenhård marginalpress när billigare än billigt och lokal produktion står i fokus. Här är stiger däremot volymerna trendmässigt (om än inte just nu i Kina). Så netto för Volvo är det egentligen ganska stabila globala marginaler. Sedan är det förstås olika trender i olika branscher, mycket beroende på hur etablerade produkterna är. Sett till hela börsen tror jag dock att det finns en övertro på effektiviseringar. Nuvarande marginalfokus handlar mer om att det är många som sitter med kostymer som är sydda för betydligt större försäljning och nu behöver krympa några storlekar. Tillbaka till Volvo. Det jag säger är att det varit för lite diskussion om hur stor försäljningen kommer att bli framöver och för mycket fokus på multiplar och marginaler. Har du rätt och försäljningen inte lyfter, då ska inte den aktien upp. Har du fel och försäljningen når tillbaka till hyggliga nivåer, så lär det inte spela så stor roll med alla diskussioner om sparprogram och direktavkastning i förhållande till räntan. Det är det jag menar med att vi nu är inne i en fas där det är upp till bevis för försäljningen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Featured Post

Senaste filmerna från vloggen

Här hittar du alltid senaste klippen från mina vloggar - 3 snabba och Sparskolan. Jag fyller även på med andra klipp och poddar dä...

Aktuella data från OECD

Reklam