Portföljens utveckling (från start, risknivå & jfr SIXRX, se egen flik)

fredag 31 oktober 2014

Svar i diskussion om direktavkastning när räntorna stiger

Det jag tror händer är att när räntan stiger blir den relativa direktavkastningen (som inte lär hänga med uppåt) inte lika imponerande. Sedan tror jag att exempelvis banker och fastighetsbolag tvingas sänka sina utdelningar om räntorna börjar vandra uppåt. Nu måste jag dock lägga till att även jag tror att räntorna kommer röra sig rätt lite under ganska lång tid. Så någon akut risk är det svårt att påstå att det är. Det är väl mer att för den långsiktige tror jag inte längre att rena utdelningsmaskiner kommer vara lika lockande investeringar som de varit under de 10-15 år som räntorna stadigt sjunkit.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Featured Post

Senaste filmerna från vloggen

Här hittar du alltid senaste klippen från mina vloggar - 3 snabba och Sparskolan. Jag fyller även på med andra klipp och poddar dä...

Aktuella data från OECD

Reklam