Portföljens utveckling (från start, risknivå & jfr SIXRX, se egen flik)

tisdag 14 oktober 2014

Lundin hittar lite ny olja

Lite nya fyndigheter annonserade idag. Det kan väl höja riktkursen med en tia på sikt (ej faktakollat bara erfarenhetsbaserat). Övriga mer blandade signaler är oförändrade. Kanske riktkurs 140 med nuvarande oljepris, bra exploatering av befintliga fält i Nordsjön och ok avtal med Statoil.

Lite för djup faktakunskap för mig men det fanns ganska tydliga angivelser om vad som hade hittats på några energisidor, bl.a. var det visst registrerat hos norska oljedirektoratet. Diskussionen verkade handla om vilka slutsatser man kunde dra för hela området av fyndet. Positivt verkade väl vara något slags konsensus. Egentligen omöjligt att veta men som sagt en tia på priset är väl en sjysst gissning. Det verkar även vice-VD:n ha tyckt som ökade innehavet den 6 oktober :)

Jag är ju inte JR Ewing precis, så sådär värst mycket att sälja har jag inte. Lupe ska jag ha kvar till någon gång i vår när det klarnar vad som händer i Norge. Men det är väl dels en viktig pusselbit i värderingen av bolagen i den branschen, inklusive oljeservice. Dels är det en indikation om att råvaror kommer att vara billigt länge.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Featured Post

Senaste filmerna från vloggen

Här hittar du alltid senaste klippen från mina vloggar - 3 snabba och Sparskolan. Jag fyller även på med andra klipp och poddar dä...

Aktuella data från OECD

Reklam