BMW:s försäljning jämfört med föregående år steg med 5,3
procent i september och har de tre första kvartalen ökat 6,5 procent. Kina går
utmärkt med en tillväxt på 18 procent medan USA bara steg knappt 3 procent. Det
som kanske överraskar är att Europa växer med 7 procent. Det stämmer inte med
den dagsaktuella bilden men det stämmer bra med WSJ:s global outlook. Där ser
utsikterna för USA utmärkta ut men det ser bra men försämrade ut även för Europa
och Asien. BMW håller sig fortfarande i den täta ledarklungan tillsammans med
Audi och Mercedes. En titt på varumärket visar att BMW har en urstark ställning
på den kinesiska marknaden och en stark på den amerikanska. Märket får väldigt
höga värden för allmänt upplevt värde och höga för ägarvärde. Mini får å andra
sidan toppvärden för ägarvärde på den amerikanska marknaden. Det är den
positionen som tidigare SAAB och Volvo haft. Aktuellt p/e ligger under 9 mot
historiska 10-11. Riktkurser snittar på 97 och de två senaste är från Credit
Suisse som satte sälj och 85 euro (!) som riktkurs samt JP Morgan som igår hade
köp med riktkurs 105. Idag stod aktien under 80. Sammanvägt ligger jag kvar på
att med nuvarande fakta är 90-100 rimligt.
Källor:
· Wall Street Journal för global outlook och kommentar prognos försäljning september
· Handelsblatt för kommentar försäljning september
· Lippincott Brand Study ”Driving the Future – Being a Loved Brand in the new Automotive Reality” för varumärkesanalys
· Manager Magazin Online för värdeutveckling varumärke
Amerikanska ekonomer om global ekonomisk utveckling.
Varumärkets utveckling.
Aktuella prognoser från Finanzen.net (där finns även aktuella riktkurser). Här baserat på aktiepris på drygt 81.
|
2013
|
2014e
|
2015e
|
2016e
|
|
|
|
|
|
Dividende
|
2,60
|
2,89
|
3,32
|
3,48
|
Dividenden-
rendite (in %)
|
3,04
|
3,53
|
4,06
|
4,26
|
Ergebnis/Aktie
|
8,10
|
9,05
|
9,48
|
9,93
|
KGV
|
10,56
|
9,04
|
8,64
|
8,24
|
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar
Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.