Flygmarknaden kommer fortsätta växa
stabilt, främst i Asien, mätt i passagerarkilometer. Geografiska marknader är
fortfarande i stor utsträckning avgränsade av politiska förutsättningar (ex
Norweigans problem att etablera sig med rutter till USA). Nischer är
ultrabilligt (Ryanair), värdealternativ (Norweigan), lokala nätverksbolag (SAS)
och internationella bolag (BA, Lufthansa m.fl). Två dominerande leverantörer
finns på flygplan (Boeing och Airbus) och stora delar flygplansflottan
motsvarar inte nuvarande behov. Arbetskraft, bränsle och slottar på flygplatser
är övriga insatsvaror. Det finns stora men minskande kostnadsskillnader för
personal mellan olika bolag. De största internationella bolagen äger en
värdefull resurs i form av de bästa slottarna på viktiga flygplatser. Externa
händelser och olyckor får stor effekt på branschen. Tecken finns på att
kunderna går emot en timglasefterfrågan där billiga och dyra alternativ slår ut
standardalternativen. Uppdelning av tjänsten i delar, som extra avgift för
bagage, har varit en värdedrivare under en längre period. Viktigaste nyckeltal
är intäkt respektive kostnad per passagerarkilometer. Utvecklingen är entydig
att lokala nätverksbolag slås ut (SAS) men att alla nätverksbolag gått sämre än
värdealternativ och ultrabilliga. Internationella linjer är fortfarande lönsamma.
En nisch på den framtida marknaden är att det finns ultrabilliga kort- och
medeldistansbolag, som case är det dock inte så attraktivt att satsa på en
nisch med låga inträdesbarriärer och politiskt motstånd som bygger mer på
marginalpress än försäljningsökning. Lokala nätverksbolag är inget case att
satsa på eftersom det är svårt att komma ned i rätt kostnader och konkurrensen
på matarlinjer kommer vara stor när värdealternativ plockar russinen ur kakan.
Internationella linjer och specialbolag (ex. taxiflyg) är däremot intressanta
alternativ. Det är även bolag nischade som värdealternativ. Frågan är hur
internationella linjer kommer att förhålla sig till värdealternativen – vem
vinner i konkurrensen mellan exempelvis bolag som BA, Lufthansa, Emirates i
förhållande till Norweigan. Det är också lite svårt att bedöma hur värdealternativen
klarar konkurrensen från ultrabilliga bolag samt vilka inträdeshinder det
egentligen finns mot att etablera nya värdealternativ. Sammantaget är det helt
enkelt för svårt att formulera ett starkt och tydligt case eller annorlunda
uttryckt det finns ingen riktigt trovärdig gissning om vem som vinner på den i
och för sig lockande flygmarknaden. Slutsatsen blir nog att avstå även om
Norweigans strategi att kombinera värde och internationella linjer är lätt att
förstå och klart lockande.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar
Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.