Portföljens utveckling (från start, risknivå & jfr SIXRX, se egen flik)

onsdag 10 september 2014

Freude am fahren

Inga självkörande bilar på marknaden ännu men BMW-aktien tuffar på oförtrutet. Gjorde en liten nyhetsuppföljning idag. Allt verkar vara frid och fröjd - marknadsledare, höga marginaler, inga problem med ledning eller produktion, fin utdelning, bilindustrin går faktiskt ganska bra och bra positionerade för framtiden. Både geografiskt, i Kina, och tekniskt med bra modeller om i3 och i8. Det enda som oroar lite är att betyget för sportighet faller i flera kundgrupper. Håller varumärket på att urvattnas? Nåja. Denna tyska variant av Hennes & Mauritz känns fortfarande som en trygg investering.
 
Bmw hade en rapport som slog höga förväntningar. Fler sålda bilar med en ökad marginal (11,7% är nästan två två procentenheter över konkurrenterna). Sammantaget steg vinsten 26%. Bmw behåller dock sina helårsprognoser vilket ser lite väl konservativt ut. Inte minst när även Toyota, VW och Tesla visar bra resultat. Så det ljusnar onekligen för bilindustrin. Aktien har legat mellan 90-100 innan den dippade i den allmänna snurren just nu. För min del tycker jag rapporten borde kunna etablera aktien runt 100. Under 90 tycker jag Bmw är ett bra köp.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Featured Post

Senaste filmerna från vloggen

Här hittar du alltid senaste klippen från mina vloggar - 3 snabba och Sparskolan. Jag fyller även på med andra klipp och poddar dä...

Aktuella data från OECD

Reklam