Portföljens utveckling (från start, risknivå & jfr SIXRX, se egen flik)

lördag 20 september 2014

Mer om flygsektorn

Inlägget om flygsektorn fick på Shareville intressanta svar och en hänvisning till den här intressanta artikeln. Det här var mitt svar.

Det var den amerikanska utvecklingen i artikeln som var min utgångspunkt innan vår diskussion. Marknaden konsolideras mot färre hubbar och några europeiska storbolag (BA? Lufthansa?). Värdebolagen plockar russin, ultrabilligt tar en stor del av den regionala ”bussmarknaden” och det som är kvar är matarbolag som får svårt att bli lönsamma. Men du har många poänger i det du skriver och hänvisar till, så jag har tänkt om. En faktor du snuddar vid är att reseplanering blivit digital, vilket lite innebär att slottar på ett sätt är flygvärldens bokhandlare. Lokala lager är inte så mycket värt om kunden själv kan handla ur ett megalager. En annan sak vi inte berört är timglaskonsumtionen. En gång i tiden köpte alla Volvo, nu står det Hyundai och BMW på alla uppfarter i vårt villaområde. Du har nog rätt i att flyg-Volvo (SAS) inte kan räkna med att internationella linjer räddar dem men vilka är BMW-alternativet? Kanske gulfstaternas flygbolag och de europeiska bolag de köper? Kanske taxiflyget? Jag såg visserligen Jan Carlzon flyga med Norweigan till Nice för ett tag sedan (han hade golfklubborna incheckade). På sikt måste det väl dock även här finnas någon form av lyxmarknad? Det var det jag tänkte med långlinjerna men det kanske är fel. Möjligen är Norweigan ett flygets HM och då borde man ju haka på. Fast jag lutar lite åt att det är för rörigt och för osäkert.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Featured Post

Senaste filmerna från vloggen

Här hittar du alltid senaste klippen från mina vloggar - 3 snabba och Sparskolan. Jag fyller även på med andra klipp och poddar dä...

Aktuella data från OECD

Reklam