Portföljens utveckling (från start, risknivå & jfr SIXRX, se egen flik)

söndag 21 september 2014

Frontier markets något för andra än cowboys?

Jag ser investeringar i länder på samma sätt som i bolag. Det finns en affärsidé och en affärsmodell. Faserna är uppstart/förhoppning, chans/etablering, tillväxt eller utdelning. Det ska finnas en trovärdig ledning och normalt ska man akta sig för turn around eller länder som inte visar "vinst"/ger utdelning. Hög belåning eller för höga kostnader (minus i statsbudgeten) hämmar framtida tillväxt. Med de lite krassa glasögonen är det många länder som går bort. Jag blir alltid fascinerad av hur många kloka Buffetlärjungar som kastar allt värdetänkande överbord när det kommer till länder. Med kraven ovan och med lite respekt för att högre avkastning kan förlåta en del risk tycker jag Mexico, Turkiet (trots allt) och Indien av de som kommit längre och kanske Bangladesh och Botswana (sub-sahara med lite urskiljning om du vill) kan vara något. Indonesien känns väl också ok men för dyrt. Kina är lite intressant det är ett land som möjligen är på väg in i utdelningsfasen, vilket Alibaba visar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Featured Post

Senaste filmerna från vloggen

Här hittar du alltid senaste klippen från mina vloggar - 3 snabba och Sparskolan. Jag fyller även på med andra klipp och poddar dä...

Aktuella data från OECD

Reklam