Portföljens utveckling (från start, risknivå & jfr SIXRX, se egen flik)

måndag 22 september 2014

Flytt söderut i bankvärlden

Gör en planerad flytt av en del av innehavet till Deutsche Bank. Jag har varit med ett tag i Danske och redan tagit hem en del vinster. Jag ser fortfarande ett case om återhämtning uppåt men inte riktigt lika starkt. P/B och P/E i svenska banker börjar se lite höga ut tycker jag (delvis en del av den allmänna tillgångsbubblan som för låga räntor driver på). Danske har å andra sidan börjat närma sig vettiga P/B och är kanske 10-20 procent under sin långsiktiga EPS. Nu blir kostnadsminskningar och försäljning en viktigare del än värdering av låntestocken. Då börjar det långsamt närma sig en mer allmän diskussion om vilka banker som har bäst framtidsförutsättningar, där är det inte lika självklart att Danske blir vinnare. Men visst... det är fortfarande ett värdecase i en vettig verksamhet. Så den nivå jag ligger på nu kommer jag nog behålla ett tag. Potentialen (obs, inte automatiskt riktkursen) ligger nog alltjämt 20-30 procent upp på ett år.
 
Ökade lite i Deutsche Bank när kursen (och bolaget?) fått lite fart efter signaler att pappa Draghi inte kommer lämna någon i sticket den här gången heller (LTRO verkar lite galet, ingen verkar riktigt tro att det når ut ur bankernas balansräkningar men visst... det är väl bara att tacka och ta emot). Allmänt börjar riskerna komma upp på bordet rätt bra nu. Det finns en smäll på galna 35-40 miljarder i kartellböter i korten. Risk management håller på att stöpas om i USA och annorstädes. Nyemissionerna är gjorda och det verkar ha bottnat. Om aktien rör sig uppåt mot mer normal avkastning på ROE på kanske 10 procent och EPS följer med så ligger nog en kurs på 45-50 euro i korten. Om det däremot går trögt (men inte kraschar) så kan nog aktien hålla emot på nuvarande nivåer. Ungefär ovanstående var slutsatsen i en analys på SeekingAlpha som jag tycker var balanserad. Fortfarande är det dock inget för riskaverta.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Featured Post

Senaste filmerna från vloggen

Här hittar du alltid senaste klippen från mina vloggar - 3 snabba och Sparskolan. Jag fyller även på med andra klipp och poddar dä...

Aktuella data från OECD

Reklam