Portföljens utveckling (från start, risknivå & jfr SIXRX, se egen flik)

lördag 9 september 2017

Två backar läsk & andra erfarenheter av bloggandet

Funkar det att blogga och vlogga? Ger det något tillbaka? Det tar ju så mycket tid. Svaret tycker jag säger en del även om matchen mellan  nätet och butiker eller för den delen om framtiden för klassiska media.



Reklam: Det går alltid att följa vår portfölj, handel och alla mina kommentarer kring innehav live på Shareville.



Uppdateringar på bloggen

Jag vrider och vänder alltid på hur bloggandet och vloggandet kan utvecklas. Det jag tittar på är förstås vad ni och jag själv tycker blir en bra mix i olika kanaler.

Det jag eftersträvar är att det ska vara lättläst och om våra investeringar på Sparskolan, lite mer analytiskt här, mitt läsflöde via Twitter, aktuellt om handeln på Shareville och så allt sammanhållet på Facebook och i vloggen Veckan!

Vad är poängen?

Sedan vill jag gärna att det i någon mening ska fungera som ett (litet) personligt projekt också. Det i betydelsen att det ska ge resultat helst i form av pengar till min insamling till SOS Barnbyar. Stort tack till alla er som bidragit! Det är verkligen motiverande ska ni veta. Alternativt är det också kul att kunna finansiera bloggandet och vloggandet. Det går sådär kan jag konstatera. Efter att ha vridit och vänt på olika upplägg i två år vet jag nu att det är lättare att få läsare och tittare än det är att omvandla det till något mer materiellt värdefullt.

Som vanligt vill jag också puffa för att om ni gillar det jag skriver och filmar och vill bidra till något bra – lägg en slant på min insamling till SOS Barnbyar. Det gör skillnad!

Det finns en del enkla och kortsiktiga lösningar som att ha många betalda inlägg eller mycket reklam utan någon hänsyn till er som läser och tittar. Det har jag dock ingen lust med. För jag vill ändå att sidorna och filmerna ska vara något att känna sig lite stolt över och som ni som hänger med ska uppskatta. Så i den meningen är det väl självvalt att det går rätt segt.

Rekorderliga skambud

En kul detalj att berätta om är att väldigt ofta kommer det kontakter och förslag som för tankarna till när Percy Nilegård i Nilecity, om ni kommer ihåg den serien, får betalt för ett egenpåhittat reklamgig med "två backar läsk". Jag kan fnissa lite åt det där flödet med "publicera vår förskrivna uberpeppiga reklamtext med dig själv som avsändare" så får du rabattkupong som ersättning. Om det inte vore elakt mot tänker jag mig ändå kämpande entreprenörer, så skulle jag gärna publicera ett inlägg med roliga exempel.

Samarbetet med Nordnet är jag dock nöjd med. "Skaffa konto" känns som en sjysst produkt att marknadsföra. Det är ju svårt att tycka det är dåligt om någon kommer igång med sparande hos en billig och som jag lärt känna dem trevlig nätmäklare. Så om ni ändå ska komma igång hos dem, ta gärna vägen via mina länkar så blir det en puff för mig också.

Trevliga bekanta räknas

Nåja, kontakterna med alla er som jag lärt känna på det här sättet är ändå det viktigaste. Det har genomgående varit givande - både att få tillgång till att diskutera med proffs inom många områden och att få samtala med alla andra småsparare. Så det är ett stort plus. Runt 25 tusen är ni som stadigt läser eller lyssnar i olika kanaler. Jag ser ju bara hur många som är unika besökare i varje kanal, så felmarginalen är rätt stor men någonstans mellan 15-35 tusen ligger det.

Ju längre jag hållit på desto mindre intressant har de där antalen blivit - särskilt som de inte har någon uppenbar koppling till resultatet, vilket man ju skulle kunna tro. Det är faktiskt en spännande lärdom som bland annat fått mig att förstå varför Facebook kommersiellt är så oerhört mycket mer värt än Twitter.

Jag reflekterar också en del kring vilken gigantisk utmaning allt från traditionella butiker till klassiska tidningar står inför. Det är inte bara mediet det är hela mötet som förändrats. Hade jag för tjugo år sedan, via exempelvis en gratistidning, nått så många som jag når idag hade det varit en kommersiell fullträff.

Sociala media till skillnad från traditionella fungerar mycket som vilken relation som helst. Det är dem du i en mycket vid mening umgås med i din publik, som är kommersiellt värda något. Övriga, som förstås ändå är varmt välkomna, är bara ett ständigt brus, som alltid surrar vidare och i slutändan t.ex. köper saker där det är billigast och enklast.

De dryga två år jag bloggat har också förstärkt min respekt för alla riktiga journalister. Förutsättningarna drar hela tiden mot att ge efter för de där enkla genvägarna - i mitt fall att skriva dramatiskt om börskrascher, haussa bolag eller annonsera om dyra sparprodukter. Den andra vägen att analysera, gräva och undersöka är mödosam och ger mycket lite tillbaka. Åtminstone på kort sikt och i mätbara resultat. Ändå är det faktiskt det jag tycker att redaktioner som Dagens Industri, Finwire, Direkt, Introduce, EFN och Svenska Dagbladet gör. Det sagt klickar jag trots det ofta vidare till Financial Times eller någon gratisartikel jag hittat på twitter.

Det är som att hela nätet blivit den där mysiga butiken många vill gå in och titta i men väldigt få handlar av. Titta gärna på de stora mediesidorna så syns det hur svårt det är med all klickjournalistik. Till slut får de kapitulera, införa betalväggar och vända sig till en mycket mindre grupp än de vant sig vid. Det går ju inte för en marginell blogg som denna, så då återstår det där med att skapa en trevlig plats att vara på.

Starkaste varumärkena

Baserat på det skulle jag säga att Lundaluppen, Arne "Kavastu" Talving och så förstås Rika Tillsammans är bloggosfärens överlägset mest värdefulla varumärken. De är trevliga alla tre så de unnar jag dem verkligen. Om du levt under en sten de senaste tio åren och missat dem så rekommenderar jag att du kollar in det som de producerar numera i en hel del olika format (ja, utom Lundaluppen förstås som tuffar på i gammal god stil).

Även för min del är det alltså viktigare med den betydligt mindre grupp som kommenterar, gillar och i bästa fall skänker en slant till SOS Barnbyar. Så gör gärna det.

Några justeringar

Nästa faktor är att fördela tiden på ett bra sätt. Där tänkte jag göra en liten förändring framöver. Det kommer att bli något färre inlägg här på Molekylär Ekonomi än tidigare - några i veckan räknar jag med. Det till förmån för de andra kanalerna samt för att få lite mer tid att läsa och fundera. Ungefär så här kommer det se ut framöver:

  • Någon gång måndag till onsdag: nytt inlägg här på Molekylär Ekonomi
  • I samband med rapporter eller extra spännande händelser blir det extrainlägg
  • När andan faller på kommer det också kort notiser under vinjetten "Helt kort"
  • Någon gång måndag till onsdag: läsarfrågor och liknande på Sparskolan
  • Lördag eller söndag: planen för portföljen på Sparskolan
  • Lördag eller söndag: nytt avsnitt av Veckan!
  • Om det går tänkte jag även få till 3 snabba i ett kortare och just snabbare format igen (någon minut långa med mycket lite redigering)

Ungefär så tänker jag kring vloggarna och bloggarna framöver - kommentera gärna!

Jacob Henriksson, alias Gottodix, som du kan följa på Facebook, Shareville här eller på Twitter @gottodix om du vill följa det jag läser.


Nya Veckan är under produktion så tills vidare får ni hålla till godo med förra veckan... 


Åsikterna som presenteras i denna blogg ska inte ses som investeringsrådgivning. Alla mina egna aktieinnehav redovisas i portföljen på Shareville. Vill du veta mer om mig hittar du det här 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Featured Post

Senaste filmerna från vloggen

Här hittar du alltid senaste klippen från mina vloggar - 3 snabba och Sparskolan. Jag fyller även på med andra klipp och poddar dä...

Aktuella data från OECD

Reklam