Portföljens utveckling (från start, risknivå & jfr SIXRX, se egen flik)

torsdag 7 september 2017

Rapporterna: Clas Ohlson har inte knäckt e-koden

Clas Ohlson är älskat av oss kunder och bra på att tjäna pengar. Tillväxten, utom runt midjan, är inte lika imponerande. Är det fortfarande inne att sätta gubben på dagis eller ska det vara digitalt numera?

Källa: Börsdata
Reklam: Det går alltid att följa vår portfölj, handel och alla mina kommentarer kring innehav live på Shareville.


Säljer för dåligt

Källa: Clas Ohlson
Rapporter kan vara komplexa men det kan också vara närmast banala att tolka. Det senare gäller för Clas Ohlsons senaste rapport. Jag tänkte på det när jag hos den lokale tobakshandlaren idag hämtade en mick till kameran jag köpt från Amazon. En produkt jag kunde köpt på Scandinavian Photo, Kjell & Co eller varför inte på Clas Ohlson.

Det gjorde jag inte för när jag klickade på kompatibla produkter på Sonys sida om min kamera så kom den här micken upp med en länk till Amazon där den fanns att köpa. Det var ett av alla de förändrade kundmöten alla talar om och det såg inte ut som kundmöten gjorde för tio år sedan. En trådlös mikrofon är allt annat än en enkel produkt att köpa. Det finns massor som kan gå fel men just därför gick jag på Sonys rekommendation.

Det här är en utmaning för all handel men specialisten på vardagens små problem verkar ha en nisch i sin kunnig butikspersonal och ännu mer pålästa kundservice. Det känns också genomtänkt med deras multikanalstrategi med butiker i olika storlekar och lägen kombinerat med möten i mobilen och på datorn. Även den mer traditionella expansionsplanen att vidga den geografiska marknaden med beprövade produkter och bredden i erbjudandet till befintliga kunder framstår som rimlig och genomtänkt.

Det finns bara ett problem - det fungerar inte. Åtminstone inte just nu och inte i den omfattning som det borde. Den jämförbara försäljningen faller trots att till exempel e-handeln växer, vilket nog bland annat visar att volymerna ännu inte är tillräckligt stora.


En succé i teorin

Källa: Clas Ohlson
Den som fortsätter skrapa på resultatet blir alltmer förbryllad. HM är som bekant mitt inne i slaget med e-handlarna och för den delen sins stora spanska konkurrent. Där har trenden länge varit vacklande försäljningsökning och prispress. Det trots att HM:s e-handel verkar växa snabbt, något bland annat bolagets ledning pekar på.

Så ser det inte riktigt ut i Clas Ohlson.


Dåliga investeringar?

Källa: Börsdata
För Clas Ohlson verkar det vara andra faktorer i spel. Bolaget har bibehållit höga bruttomarginaler och effektiva lager. Rörelsemarginaler och vinstmarginaler har däremot fallit länge. Min gissning är att det blivit allt dyrare att nå rätt kunder.

Nu ska det ju finnas bra lösningar inte bara för välplacerade butiker utan även för dator och mobil. Dessutom ska du helst anpassa dig till varje kundgrupp och gärna kunna erbjuda rätt produkt vid exakt rätt tillfälle. Det Sony och sedan Amazon lyckades med i mitt exempel.
Som vanligt vill jag också puffa för att om ni gillar det jag skriver och filmar och vill bidra till något bra – lägg en slant på min insamling till SOS Barnbyar. Det gör skillnad!
Så vad har Clas Ohlson gjort? Ökat antalet kunder som ska betjänas och antalet produktgrupper där bolaget ska vara bäst. Kontorsvaror, arbetskläder, prydnadssaker, skruvar, muttrar, inomhusbelysning med mer och så vidare. I Sverige är butiksmarknaden mättad och kanske även i Norge. I Finland håller fortfarande ekonomin emot, i Storbritannien har det gått dåligt och i Tyskland är det ett experiment.

Källa: Börsdata
Slutsatsen som gör ont för ett fan både av bolaget och aktien är frågan - är det här en genomtänkt tillväxtstrategi? Resultaten syns inte och idén är inte helt tydlig. Kanske kan den beskrivas som ett miniamazon eller något i den stilen men då finns butikerna där och kostar pengar.


Källa: Börsdata
Ingen verklig tillväxt således och pressad men samtidigt fortsatt hög lönsamhet. Investeringarna som andel av kassaflödet skrämmer inte men de ger inte heller något vidare resultat.


Redan i priset

Källa: Börsdata
Marknaden verkar dock redan vara med på noterna. Värderingen av försäljningen har kommit ned ordentligt, som sig bör när marginalerna faller och den organiska tillväxten inte finns där. Det verkar som aktieköparna ser ett annat bolag än det bolagsledningen vill skapa.

Källa: Börsdata
Det här ser mer ut som en kassamaskin än en tillväxtdito. Med de vinster bolaget genererar, om vi förutsätter att försäljningen i befintliga butiker inte minskar, så ser det här ut som en rimligt bra obligation. Hyggligt låg risk och en de någorlunda säker avkastning.

Källa: Börsdata
Jämfört med HM är inte heller risken för att utdelningen behöver sänkas särskilt stor i dagsläget. Det gör att den som tror på Clas Ohlsons strategi på ett sätt får den på köpet. För det som verkar styra priset är snarare de säkra kassaflödena.

Problemet är att Clas Ohlson inte vet hur de ska lyckas växa längre. Den goda nyheten är att marknaden inte bryr sig och närmast skulle uppskatta om de snarare började krympa. Just den önskningen verkar verkligheten sköta alldeles utmärkt på egen hand.

För min del då? Ja, jag kan leva med en säker utdelning från Clas Ohlson, särskilt så länge räntorna förblir låga. Sedan är jag, ungefär som ledningen, inne på att i grunden är det här rätt sätt att sälja saker på framöver. En sak undrar jag däremot - måste utbudet vara så rörigt?

Jacob Henriksson, alias Gottodix, som du kan följa på Facebook, Shareville här eller på Twitter @gottodix om du vill följa det jag läser.




Åsikterna som presenteras i denna blogg ska inte ses som investeringsrådgivning. Alla mina egna aktieinnehav redovisas i portföljen på Shareville. Vill du veta mer om mig hittar du det här 

2 kommentarer:

  1. > "Butiksoptimering"

    Oerhört barnsligt av Clas Ohlson att inte kunna vara ärliga mot sina ägare.

    SvaraRadera

Featured Post

Senaste filmerna från vloggen

Här hittar du alltid senaste klippen från mina vloggar - 3 snabba och Sparskolan. Jag fyller även på med andra klipp och poddar dä...

Aktuella data från OECD

Reklam