Källa: Börsdata |
Säljer för dåligt
Källa: Clas Ohlson |
Det gjorde jag inte för när jag klickade på kompatibla produkter på Sonys sida om min kamera så kom den här micken upp med en länk till Amazon där den fanns att köpa. Det var ett av alla de förändrade kundmöten alla talar om och det såg inte ut som kundmöten gjorde för tio år sedan. En trådlös mikrofon är allt annat än en enkel produkt att köpa. Det finns massor som kan gå fel men just därför gick jag på Sonys rekommendation.
Det här är en utmaning för all handel men specialisten på vardagens små problem verkar ha en nisch i sin kunnig butikspersonal och ännu mer pålästa kundservice. Det känns också genomtänkt med deras multikanalstrategi med butiker i olika storlekar och lägen kombinerat med möten i mobilen och på datorn. Även den mer traditionella expansionsplanen att vidga den geografiska marknaden med beprövade produkter och bredden i erbjudandet till befintliga kunder framstår som rimlig och genomtänkt.
Det finns bara ett problem - det fungerar inte. Åtminstone inte just nu och inte i den omfattning som det borde. Den jämförbara försäljningen faller trots att till exempel e-handeln växer, vilket nog bland annat visar att volymerna ännu inte är tillräckligt stora.
En succé i teorin
Källa: Clas Ohlson |
Så ser det inte riktigt ut i Clas Ohlson.
Dåliga investeringar?
Källa: Börsdata |
Nu ska det ju finnas bra lösningar inte bara för välplacerade butiker utan även för dator och mobil. Dessutom ska du helst anpassa dig till varje kundgrupp och gärna kunna erbjuda rätt produkt vid exakt rätt tillfälle. Det Sony och sedan Amazon lyckades med i mitt exempel.
Som vanligt vill jag också puffa för att om ni gillar det jag skriver och filmar och vill bidra till något bra – lägg en slant på min insamling till SOS Barnbyar. Det gör skillnad!Så vad har Clas Ohlson gjort? Ökat antalet kunder som ska betjänas och antalet produktgrupper där bolaget ska vara bäst. Kontorsvaror, arbetskläder, prydnadssaker, skruvar, muttrar, inomhusbelysning med mer och så vidare. I Sverige är butiksmarknaden mättad och kanske även i Norge. I Finland håller fortfarande ekonomin emot, i Storbritannien har det gått dåligt och i Tyskland är det ett experiment.
Källa: Börsdata |
Källa: Börsdata |
Redan i priset
Källa: Börsdata |
Källa: Börsdata |
Källa: Börsdata |
Problemet är att Clas Ohlson inte vet hur de ska lyckas växa längre. Den goda nyheten är att marknaden inte bryr sig och närmast skulle uppskatta om de snarare började krympa. Just den önskningen verkar verkligheten sköta alldeles utmärkt på egen hand.
För min del då? Ja, jag kan leva med en säker utdelning från Clas Ohlson, särskilt så länge räntorna förblir låga. Sedan är jag, ungefär som ledningen, inne på att i grunden är det här rätt sätt att sälja saker på framöver. En sak undrar jag däremot - måste utbudet vara så rörigt?
Jacob Henriksson, alias Gottodix, som du kan följa på Facebook, Shareville här eller på Twitter @gottodix om du vill följa det jag läser.
Åsikterna som presenteras i denna blogg ska inte ses som investeringsrådgivning. Alla mina egna aktieinnehav redovisas i portföljen på Shareville. Vill du veta mer om mig hittar du det här
> "Butiksoptimering"
SvaraRaderaOerhört barnsligt av Clas Ohlson att inte kunna vara ärliga mot sina ägare.
:)
Radera