Portföljens utveckling (från start, risknivå & jfr SIXRX, se egen flik)

onsdag 27 september 2017

91 köp senare var det 5 aktier som gjorde skillnaden

Tänk så mycket arbete för att sålla fram fem vinnare som tillsammans står för över 60 procent av portföljens avkastning. Hade jag klarat mig med färre än de 91 innehav som passerat förbi?


Reklam: Det går alltid att följa vår portfölj, handel och alla mina kommentarer kring innehav live på Shareville.



Skillnaden som gör skillnad

Det är som jag skrev om igår jubileum i vår sparportfölj. Fem år med aktiv förvaltning efter att innan det kört passiv. Har det varit värt det? I en mening är svaret ja, eftersom portföljen är upp 216 procent jämfört med index för Stockholmsbörsens (SIXRX) 106 procent den perioden. Det finns det dock, som jag skrev om redan igår många förklaringar till.

En vinkel jag tycker är intressant, som för övrigt gäller för många fonder också är att den som skrapar på ytan hittar att det är rätt få beslut som är i slutsats viktigast för värdeutvecklingen. I grafen ovan har jag delat upp de 91 innehav vi haft under de här fem åren utifrån hur stor andel av det totala resultatet de bidragit till.
Som vanligt vill jag puffa för att om ni gillar det jag skriver och filmar och vill bidra till något bra – lägg en slant på min insamling till SOS Barnbyar. Det gör skillnad!
Vitrolife köpte vi första gången för 41 kronor och har sedan handlat med hela vägen upp till nuvarande nivåer på 650 kronor. Resultatet står för hela 26 procent av vår totala vinst. Lägg till nästa succé - Cellavision - och du närmar dig 40 procent av resultatet. Annorlunda uttryckt hade vi utan dem haft det betydligt beskedligare resultatet 130 procent den här perioden. Bra det med men inte lika iögonfallande. 

Det här är bolag jag lagt oerhört mycket tid på, så jag hoppas förstås på att det är en del skicklighet med i bedömningen men det går naturligtvis inte att veta. Fortsätt nedåt på listan och det är mer blandat men ändå bolag jag lagt mycket tid på att förstå. Många av bolagen tror jag ni som hängt med på bloggen känner igen att jag investerat i - exempelvis BMW. Andra är nog mer eller mindre bortglömda vid det här laget. Hit hör nog serien av bankinvesteringar vi med gott resultat haft genom åren. 

Sedan har listan en del brister. Främst att den inte tar hänsyn till att portföljen växt, att innehaven varit olika stora och vi haft dem olika länge. Det är egentligen helt galet att HM, som jag lagt så mycket tid och resurser på, står för 0,5 procent av vinsten medan Disney som vi ägde några månader står för 1,7 procent. Så det är bra att ta sammanställningen med en nypa salt. Bland de allra bästa affärerna var investeringarna i Danske Bank och Intrum Justitia - nu har de bleknat vart efter portföljen växt. Vinsten i Nokia gjorde jag på en timme, så det räknas ju det med.

Allt det sagt är det ändå en stor del av hela min investerarstil, har jag med tiden kommit att inse, att systematiskt leta efter och småtesta olika investeringar i jakten på att lyckas få napp. Något jag är nöjd med är att svansen är så kort. 

Få och små förluster

Det är inte särskilt många innehav som hamnat på minus. Sämst har skyddet av portföljen varit, där köpen av bearfonder kostat 1,5 procent. Det är å andra sidan en snabb försäkring, så det är väl egentligen inte så farligt. Längst ned bland de aktiva besluten hamnar Ericsson. Drygt en procent av vinsten förlorad där skrämmer dock inte. 

Det här tror jag har varit en lika viktig faktor för att det gått bra, som toppen på listan. Vi har styrt undan från de värsta riskerna. Det trots att den som skärskådar listan ser att vi haft en del aktier som om vi satt oss på dem hade kunnat kosta en rejäl slant. Ganska sorglösa investeringar således och långt från någon kapten som följer skutan i kvav. Priset för det är att det finns många bolag på listan där uthållighet hade varit lönsamt. Det följer med stilen, tänker jag. 

Vad mer? En slutsats jag drog redan förra gången jag gjorde en sådan här sammanställning är att ett alternativ utifrån mitt sätt att investera skulle kunna vara att dela portföljen i två delar. En med bolagen som utgör basplattan, som jag rör sällan, och en med de bolag jag verkligen håller mig djupt uppdaterad om. Poängen skulle vara att få den goda riskspridningen men samtidigt allokera min analystid på bästa möjliga sätt. 

Det som kanske talar emot är att det är så olika bolag som utgör vinnarna. Case som Norsk Hydro växte fram ur en ren makroanalys. Det samma gäller lyckliga ögonblick som avkastning före och efter Brexitomröstningen. Livet är sällan endimensionellt och det är väl trevligt. För våra investeringar betyder det dock att jag nog kommer fortsätta mitt breda fiskande även framöver.

/Jacob Henriksson, Gottodix

Åsikterna som presenteras i denna blogg ska inte ses som investeringsrådgivning. Alla mina egna aktieinnehav redovisas i portföljen på Shareville. Vill du veta mer om mig hittar du det här 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Featured Post

Senaste filmerna från vloggen

Här hittar du alltid senaste klippen från mina vloggar - 3 snabba och Sparskolan. Jag fyller även på med andra klipp och poddar dä...

Aktuella data från OECD

Reklam