Portföljens utveckling (från start, risknivå & jfr SIXRX, se egen flik)

onsdag 10 september 2014

Vitrolife är fortfarande trygg tillväxt

I min regelbundna genomgång av portföljen tittar jag nu till Vitro. Det finns inga nyheter i eller kring bolaget, så vitt jag snappat upp. Stark q2-rapport med bättre marginaler men bara (!?) ökad försäljning med 13 procent. Aktien är dock under press sedan ett tag tillbaka om än under låg omsättning. Kanske har efterfrågan på bioteknikinvesteringar minskat, kanske har marknaden sänkt tillväxttalen efter att försäljningsökningen avtagit. Afv skriver att prognosen för vinst per aktie i år är hela 5,45 (jag har räknat med 4,50 och förra året var den 2,84). Vid nyår var p/e tal bakåt 34. Prognosen skulle ge p/e 19. Aktiers pris på kort sikt är svårt men kul att gissa. Möjligen att det är rimligt att sänka p/e-talet men räkna med den högre vinstprognosen. Gungorna och karusellerna jämnar väl ut sig framöver och gissningen blir fortfarande att aktien kan landa runt 130-140 kronor i år. Fast det är inte så noga. Det här är en långsiktig investering.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Featured Post

Senaste filmerna från vloggen

Här hittar du alltid senaste klippen från mina vloggar - 3 snabba och Sparskolan. Jag fyller även på med andra klipp och poddar dä...

Aktuella data från OECD

Reklam