Portföljens utveckling (från start, risknivå & jfr SIXRX, se egen flik)

söndag 28 september 2014

En fundering om investeringsstrategi

Många samtal med alla kloka personer här på Shareville rör värdering eller möjligheter. Om jag är ärlig fattar jag nog egentligen mina beslut baserat på risk. Marknadens värdering av en aktie kan för all del vara fel från tid till annan – inte minst drivet av ryckighet i utbud och tillgång eller på rent spekulativa inslag. Fast en typisk torsdag i en alldeles vanlig aktie kan jag nog inte räkna bättre än andra. Det gäller inte minst när räkna reduceras till att plocka ut nyckeltal. Möjligheter är ännu knepigare för där har per definition en småsparare ett underläge mot insiders och allehanda deltagare på kapitalmarknadsdagar med mera. Den som läser mina inlägg kan för all del se att jag är nog så pigg på att droppa nyckeltal som ska förbättras när en viss händelse inträffar. Fullträffarna har dock varit när jag istället tittat på utvecklingen av risken i bolag och aktie. Exempelvis när jag köpte Danske Bank efter att all nyfinansiering var klar. Så mer snack om risk tycker jag :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Featured Post

Senaste filmerna från vloggen

Här hittar du alltid senaste klippen från mina vloggar - 3 snabba och Sparskolan. Jag fyller även på med andra klipp och poddar dä...

Aktuella data från OECD

Reklam