Portföljens utveckling (från start, risknivå & jfr SIXRX, se egen flik)

söndag 28 september 2014

Plöja ner mer pengar i traktorer?

Tittar till innehavet i Deere. Ett fint bolag som efter en lång uppgång nu pressas av konjunkturen, vilket syns i värderingen. Deere är utdelningsmaskin med Berkshire i ägarleden (sedan 2012). Företaget har det starkaste varumärket inom traktorer med marginaler långt över konkurrenternas. Deere är en mindre spelare inom konstruktionsmaskiner. Försäljningen av traktorer peakade 2013 medan byggkonjunkturen, särskilt i USA, har hämtat sig och ser bättre ut 2014. Amerikanska bönder pressas av spannmålspriser medan europeiska oroar sig för konjunkturen och effekterna av att Rysslandskrisen kan stänga en marknad och flytta Ukrainas försäljning västerut. Moderniseringen av Kinas jordbruk rullar på men precis som med lastbilar är det svårt att veta om ett premiummärke blir framgångsrikt. Lite lurigt är att bakåtblickande siffror i det här fallet ger en för ljus bild (det problemet brukar ju annars prognoser ha). Den långsiktiga trenden uppåt och att aktien gått nedåt ett tag gör att P/B och P/E ttm är på historiskt låga nivåer. Nu är bolaget billigt både relativt sin egen historik och varumärkesmässigt svagare konkurrenter som Catterpillar och Agco. Kruxet är att bedöma risken framåt. Bolaget har skulder/ek på 3,4, så högre räntor kommer att kännas. Prognosen för försäljningen är att den inte lossnar igen förrän tidigast mot slutet av 2015.  Netto lutar jag åt att det långsiktiga överväger och att det är köpläge. Aktuella utmaningar gör dock tajming till en intressant aspekt. Kanske kan de diskussioner om räntehöjningar som väl kommer igång i november sätta ytterligare press på aktien? Jag är rätt nära ytterligare köp runt 80.


Diskussionen fortsatte på Shareville och två av mina inlägg var då nedanstående
Skuldsättningen ska ju dock finansieras oavsett vad den förklaras av. Det är väl inte rörlig ränta på fordringarna? En annan reflektion - är det lägre risk att låna ut pengarna till en så pass konjunkturkänslig sektor som jordbruk än att ha dem bundna i den egna verksamheten. Inte helt självklart.

Stort tack för hänvisningen till blogginlägget på Lundaluppen. Jag tycker dock vi talar förbi varandra. Jag har inte uttalat mig om finansiell ställning (=risk för likviditetsproblem). Högre räntor lär väl påverka Deere precis som det påverkar alla andra "banker". Jag har inte sett något om vilken duration och genomsnittsränta Deere lånar in och ut till, så jag vet inte effekten. Sedan har även bankverksamhet en operativ risk, så det går inte riktigt att räkna bara på kärnverksamheten i det här fallet tycker jag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Featured Post

Senaste filmerna från vloggen

Här hittar du alltid senaste klippen från mina vloggar - 3 snabba och Sparskolan. Jag fyller även på med andra klipp och poddar dä...

Aktuella data från OECD

Reklam