Portföljens utveckling (från start, risknivå & jfr SIXRX, se egen flik)

tisdag 30 september 2014

Inlägg i diskussion om Volvo

Såg UBS analys. Jag är i alla fall överens med dem om vad värdedrivaren är, nämligen försäljningen i Europa. De drar slutsatsen att den kommer vara fortsatt rutten medan jag tror att det mesta av nedgången nu är känd och därför inprisad. Sedan måste man väl inte äga Volvo. Det är ju mer att om halva försäljningen är på marknader som känns orimligt pressade och samma ingenjörer anställda hos andra lastbilstillverkare lyckas göra liknande saker billigare så finns det ju något där. Sedan lockar det förstås att tunga och kunniga investerare som Lundberg, Industrivärden och Cevian bettat så hårt som de gjort så finns det ju tryck och analysresurser som backar upp ens egna vingliga gissningar. Men ska jag våga mig på en egen värdering så tycker jag egentligen inte något väsentligt hänt sedan jag räknade på caset, så 120-130 är väl en inte orimlig uppsida. Så här långt har jag swingtradat lite i intervallet 80-95 och klarat mig bra på det. Vet inte om jag riktigt tror den stora nedsidan.

Tillägg i efterföljande diskussion


Volvo IT kunde de ju börja med att sälja. Jag är inte sådär tvärsäker på att bussar eller Volvo Penta heller. Sedan finns det absolut massor med problem. Volvoandan verkar vara en sådan. Det kan mycket väl vara att det tar till 2016 innan det lossnar. Det är ju dock en 60-70 procent upp nu. Det vore helt ok avkastning på två år. Sedan har jag ju tidigare lättat på innehavet en hel del, så nu har jag egentligen bara basinvesteringen kvar. Men omvänt vad är nedsidan? Långsiktig vinst under 5 kronor per aktie känns väldigt lågt värderat och nog klarar Volvo p/e 15. Då är du på 75 kronor. Det är ungefär sådana resonemang som gör att jag lutar åt att köpa med förhoppning att försäljningen pekar runt 350 mkr, dollarn stärks och marginalen når 10 procent. Då känns vinstnivåer runt 10-12 helt rimligt och de höga kurserna möjliga. På kort sikt tror jag minsta positiva viskning i kvartalet kan stödja de tyngda aktien. Som sagt lite köpläge känner nog jag. Precis nu verkar dock utbud tynga aktien

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Featured Post

Senaste filmerna från vloggen

Här hittar du alltid senaste klippen från mina vloggar - 3 snabba och Sparskolan. Jag fyller även på med andra klipp och poddar dä...

Aktuella data från OECD

Reklam