Portföljens utveckling (från start, risknivå & jfr SIXRX, se egen flik)

fredag 26 september 2014

Reaktionen speglar inte rapporten för HM


Godkänd rapport från HM för 9-månader. Försäljningen fortsätter öka starkt, inte minst e-handel. Det var redan känt och syns inte i dagens reaktion på rapporten. Däremot är den viktigaste delen i HMs värdering att tillväxten når 10-15 procent årligen. Nu är bolaget inne i en fas där detta överträffas. Det gör att det kommer att finnas köpare när aktien faller men viktigare att långsiktiga kan sluta läsa här. Det som inte syns i rapporten är det efterlängtade rycket i marginalerna. Tvärtom, de faller ungefär som förväntat. Kostnaderna rullar också på ganska linjärt, liksom lageruppbyggnad. Hävstången kommer inte riktigt. Så netto: HM lär fortsätta dela aktiemarknaden.

Försäljning är väl Berömlig (stort A). Men sedan är det något som skaver även när capex räknas bort i kostnaderna. Jag lutar åt att det faktiskt finns en strukturell priskonkurens just nu som håller tillbaka marginalerna. De borde ju förbättras när försäljningen stiger med så pass mycket, för en del kostnader är ju fasta eller avtagande. Men visst. Den här rapporten skulle man ju jubla för i de flesta andra bolag. Och visst, nog kommer trenden uppåt fortsätta redan i år

Tillägg
I en kommentar framgick att omsättningen steg mer än varulagret, mitt svar nedan.

Intressant. Det är positivt! För min del är jag inte riktigt övertygad om att investeringar förklarar den dalande marginalen. Resultat och kostnader i jämförbara butiker stärker inte riktigt det (fast det stod i något av pressmeddelandena att kostnaderna i jämförbara butiker visserligen ökade men inte riktigt motsvarande försäljningen). Det jag tror man måste ta lite höjd för är att det är en marginalpress i värdeinriktade klädbolag. GAP har mycket sämre marginaler än HM, kanske beror det inte bara (men säkert delvis) på att HM är bättre utan även på att ultrabilligt är större i USA. Uniqlo och Primark är Ryanair i branschen. HM är väl kanske Norweigan i den jämförelsen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Featured Post

Senaste filmerna från vloggen

Här hittar du alltid senaste klippen från mina vloggar - 3 snabba och Sparskolan. Jag fyller även på med andra klipp och poddar dä...

Aktuella data från OECD

Reklam