Portföljens utveckling (från start, risknivå & jfr SIXRX, se egen flik)

lördag 20 september 2014

Tyskland och Indien ser prisvärda ut

Börsveckan hade ju en artikel om olika börsers framåtblickande P/E häromveckan. Jag passar på att uppdatera min geografiska bedömning. Valutaeffekter på exportbolagen gör kanske att Sverige klarar att hålla vårt P/E på 14.  USA kan nog försvara P/E 15, eftersom ökande vinster kan balansera stigande räntor. BV drar den lite konstiga slutsatsen att tillväxtmarknaderna klarat oron om stigande långräntor. Ja… amerikanska långränta är 4-5 punkter lägre än för ett år sedan så den blixten har nog inte slagit ned ännu. Det gör mig fortsatt tveksam till de flesta av dessa länder. Undantagen är Indien som nog kan till och med kan höja sig från P/E 14, varför inte till P/E 17 som Indonesien ligger på? Kina (9) och Turkiet (10) ser också ok ut. Annars är det ju Tyskland (12) och Storbritannien (13) som sticker ut som billiga. Ryssland är bortom normala värderingar just nu, så där avstår jag trots att P/E är 5. Hur ser ni på geografiska värderingar just nu?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Featured Post

Senaste filmerna från vloggen

Här hittar du alltid senaste klippen från mina vloggar - 3 snabba och Sparskolan. Jag fyller även på med andra klipp och poddar dä...

Aktuella data från OECD

Reklam