Portföljens utveckling (från start, risknivå & jfr SIXRX, se egen flik)

fredag 26 september 2014

Svar i fråga om att haka på andras analyser

Hallå jag äger ju och har skrivit om Deere :) men det kanske inte är något som bidrar till trendigheten. Trenden ska väl annars vara ens vän, så jag tycker mer det handlar om att försöka se saker för vad de är. Deere är ett fint bolag som av konjunkturen hamnat knepigt till. Påminner om Volvo här hemma (min analys finns under aktien). Ingen ska dock köpa den aktien utan att ta ställning till om vetepriser bottnat, pm amerikanska bönder kommer köpa igen när vinsterna kommer tilbaka eller om de förköpte sig rekordåret 2013, om Kina kommer köpa amerikanska traktorer framöver eller välja någon traktorvariant på Dong Feng, om Deere är bättre än Agco osv. Bonheur ska man inte köpa utan att ha en åsikt om Baltic Dry Index, effekterna av krisen i Ryssland, överetablering inom oljeservice och de låga investeringarna på norsk sockel just nu (i väntan på de tänkta lyftet 2015 som även Lupe är beroende av). Man bör ha en åsikt om oljepris, energimarknaden och skifferolja. Fakta in men egen analys!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Featured Post

Senaste filmerna från vloggen

Här hittar du alltid senaste klippen från mina vloggar - 3 snabba och Sparskolan. Jag fyller även på med andra klipp och poddar dä...

Aktuella data från OECD

Reklam