Portföljens utveckling (från start, risknivå & jfr SIXRX, se egen flik)

söndag 7 september 2014

Just nu verkar det billigare att investera i den egna verksamheten än att köpa andras

Anders Hägersttrand på DI föreslår i analyspodden  köp i bolag som växer genom förvärv. Starka affärsmodeller med bra lönsamhet i det köpande bolaget ska borga för att marknaden värderar upp det förvärvade bolaget. Många potentiella köpare har även låg belåning och kan finansiera sina köp med låga räntor. Autoliv och Trelleborg nämns som exempel. Jag skulle kunna lägga till Indutrade, Meda (som ju nyligen köpte dyrt), Medcap och allt som Melker Schörling äger och en hel massa andra i grunden fina bolag. Problemet är att jag tror analysen är fel. Hägerstrand tittar bara på köparnas förutsättningar inte på säljarnas. Priset på förvärv har stigit snabbt och jag tycker det börjar bli en del av den allmänna multipelexpansionen. Risken att sitta med dyra köp och allt dyrare finansiering när räntan stiger är stor. Jag skulle hellre leta efter företag som investerar i organisk tillväxt just nu.  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Featured Post

Senaste filmerna från vloggen

Här hittar du alltid senaste klippen från mina vloggar - 3 snabba och Sparskolan. Jag fyller även på med andra klipp och poddar dä...

Aktuella data från OECD

Reklam