Källa: Börsdata |
.
Utmaningen accepterad
Kors i taket - en fysisk butikskedja som tuffar på m organisk tillväxt & vettig lönsamhet.https://t.co/pK9wxr8Z6q— Gottodix (@Gottodix) 15 mars 2017
Rapporten från Clas Ohlson i veckan gladde mig spontant. Organisk tillväxt har varit tufft för den fysiska handeln att uppnå. Nätet växer och där har Clas Ohlson en del försäljning men, som jag uppfattar det, ännu så länge mest som en merförsäljning till butikerna.
Under en lång period var Clas Ohlson ett bolag med lite liknande problem som HM. Försäljning och lönsamhet i befintliga butiker utvecklades svagt. Dessutom har Clas Ohlson svårt att i någon större utsträckning öka med nya butiker i Sverige och Norge. Tvärtom var det en lång period där butikernas läge och koncept behövde vässas.
Nu verkar bolaget fått ordning på upplägget. Jag gillar affärsidén att lösa vardagens små problem. Omnikanalupplägget att nå kunden på alla sätt, så sömlöst som möjligt, är också bra. Jag tror Clas Ohlson attraherar kunder som inte jagar det allra lägsta priset men vill vara säkra att problemet faktiskt blir löst. Då är kombinationer av surf och butik fungera bra.
Det är för all del inte så avancerat ännu. Jag köpte blädderblocket jag använder i Sparskolan på Clas Ohlson. Det fanns på nätet men inte i butik. Hade det varit riktigt sömlöst hade mitt besök i butiken lett till ett avslutat köp. Det gjorde det inte. Det gav bara ett tips att titta på nätet. Lite primitivt men det är åtminstone på gång.
Jag gillar också nya butiken vid Hornstull i Stockholm. En pressbyrå för praktiska småsaker eller compact store som Clas Ohlson kallar det. Det finns redan hos Kjell & Company men riktigt har inte de här butikerna hittat sitt existensberättigande ännu. Visst är det bra om vissa praktiska saker blir mer lättillgängliga men riktig skruv (ordvits) blir det inte förrän kopplingen till nätet sitter.
Varför inte ha hemkörning synkad med pizza- eller matbilarna som numera syns lite varstans? Vadå du kan ju redan beställa hem? Jo, men jag vill lika lite hämta eltandborsten som något annat i affären där posten har sin utlämning. Min poäng är att många butikskedjor vekar missa att tiden är förbi när du hyr lokal i gallerian eller på åkern, ställer upp hyllorna och kör.
Köpbeslut har inte längre den linjära formen att du blir nyfiken, söker, väljer, testar och köper. Många nätbutiker lever i och för sig kvar i den här formen men med ett fokus på lågt pris. Ibland fungerar det förstås men kanske mest för dyrare varor. Egna varor är ett sätt att möta den här konkurrensen men det finns fler. Många handlar om att skapa en närhet till konsumenten. Det gör Clas Ohlson alldeles utmärkt med sin kunniga och trevliga personal.
Tankearbetet verkar också finnas där. Ett exempel är att du numera kan hyra verktyg. Modernt och mitt i prick i sharingekonomin. Det spelar nog inte så stor roll om det blir lönsamt (på kort sikt). Det handlar mer om att vara en affär i tiden. Det här är ett område där exempelvis HM ligger lite på efterkälken medan IKEA är skickliga på det (tänk på kaffet och bullen för en tia eller montera ditt eget julbord för en billig slant).
En annan del som, tyvärr, påminner om HM är den trimmade globala importkedjan. Kina och Indien producerar och varorna skeppas till marknaden i Europa. I HM är försäljningen något mer global här är det en renodlad importaffär.
Det gör Clas Ohlson valutakänsligt men det innebär också att tiden mellan beslut om sortiment och kundköp förlängs. För en del produkter spelar det förstås inte så stor roll medan det för andra är knepigare. Vi lär köpa gräsklippare även i vår men vilken soldriven trädgårdsbelysning blir vinnaren? Den här inköpsstrukturen ökar risken att bli sittande med dyra lager eller olönsamma reor.
Källa: Clas Ohlson |
Nu verkar bolaget fått ordning på upplägget. Jag gillar affärsidén att lösa vardagens små problem. Omnikanalupplägget att nå kunden på alla sätt, så sömlöst som möjligt, är också bra. Jag tror Clas Ohlson attraherar kunder som inte jagar det allra lägsta priset men vill vara säkra att problemet faktiskt blir löst. Då är kombinationer av surf och butik fungera bra.
Det är för all del inte så avancerat ännu. Jag köpte blädderblocket jag använder i Sparskolan på Clas Ohlson. Det fanns på nätet men inte i butik. Hade det varit riktigt sömlöst hade mitt besök i butiken lett till ett avslutat köp. Det gjorde det inte. Det gav bara ett tips att titta på nätet. Lite primitivt men det är åtminstone på gång.
Jag gillar också nya butiken vid Hornstull i Stockholm. En pressbyrå för praktiska småsaker eller compact store som Clas Ohlson kallar det. Det finns redan hos Kjell & Company men riktigt har inte de här butikerna hittat sitt existensberättigande ännu. Visst är det bra om vissa praktiska saker blir mer lättillgängliga men riktig skruv (ordvits) blir det inte förrän kopplingen till nätet sitter.
Varför inte ha hemkörning synkad med pizza- eller matbilarna som numera syns lite varstans? Vadå du kan ju redan beställa hem? Jo, men jag vill lika lite hämta eltandborsten som något annat i affären där posten har sin utlämning. Min poäng är att många butikskedjor vekar missa att tiden är förbi när du hyr lokal i gallerian eller på åkern, ställer upp hyllorna och kör.
Köpbeslut har inte längre den linjära formen att du blir nyfiken, söker, väljer, testar och köper. Många nätbutiker lever i och för sig kvar i den här formen men med ett fokus på lågt pris. Ibland fungerar det förstås men kanske mest för dyrare varor. Egna varor är ett sätt att möta den här konkurrensen men det finns fler. Många handlar om att skapa en närhet till konsumenten. Det gör Clas Ohlson alldeles utmärkt med sin kunniga och trevliga personal.
Tankearbetet verkar också finnas där. Ett exempel är att du numera kan hyra verktyg. Modernt och mitt i prick i sharingekonomin. Det spelar nog inte så stor roll om det blir lönsamt (på kort sikt). Det handlar mer om att vara en affär i tiden. Det här är ett område där exempelvis HM ligger lite på efterkälken medan IKEA är skickliga på det (tänk på kaffet och bullen för en tia eller montera ditt eget julbord för en billig slant).
Distributionen ur tiden
Källa: Clas Ohlson |
Det gör Clas Ohlson valutakänsligt men det innebär också att tiden mellan beslut om sortiment och kundköp förlängs. För en del produkter spelar det förstås inte så stor roll medan det för andra är knepigare. Vi lär köpa gräsklippare även i vår men vilken soldriven trädgårdsbelysning blir vinnaren? Den här inköpsstrukturen ökar risken att bli sittande med dyra lager eller olönsamma reor.
Dyrt men bra
Källa: Börsdata |
Fast sett till flera andra bolag i listan ovan imponerar inte Clas Ohlsons siffror. Titta exempelvis på Mekonomen. Siffrorna ligger ändå helt ok till. Med en stark tillväxt i Finland, organisk tillväxt i befintliga butiker och en uppsida utanför Norden - så ser Clas Ohlson ändå fortfarande ut som ett riktigt starkt bolag.
Jacob Henriksson, alias Gottodix, som du kan följa på Facebook, Shareville här eller på Twitter @gottodix om du vill följa det jag läser.
- På Sparskolan är senaste inlägget "Portföljen: låter Börsdata visa vad vi äger"
- Senaste krönikan till Nordnet var "Börsriskerna vaknar till liv"
- I nya numret Värdepappret skriver jag, i mitt inlägg som är gratis att läsa, om "Värdeinvesterarens sätt att välja klädbolag"
- Senaste inlägget på YouTube var "3 snabba om när aktiva fonder funkar"
Åsikterna som presenteras i denna blogg ska inte ses som investeringsrådgivning. Alla mina egna aktieinnehav redovisas i portföljen på Shareville. Vill du veta mer om mig hittar du det här
Tack för en intressant analys. Jag har funderat på att köpa aktier i Clas Ohlsson, men inte ännu kommit till skott med en egen (betydligt enklare) analys, så detta inlägg kommer jag att gå tillbaka till!
SvaraRaderaMvh
Egon
Det ska bli spännande att se om kronan till slut stärks vad det i sä fall får för effekt.
RaderaJag har sedan länge Clas Ohlson och tänker behålla dem så länge som bolaget fortsätter skötas OK. De har en affärsmodell som fungerar och som behöver tid på sig för att nå lönsamhet på de nya marknaderna.
SvaraRaderaFörhoppningsvis är det så. Så länge vi vill köpa småprylar nära där vi bor och deras service är så bra som den är så borde det funka.
RaderaDeras årsstämma är inte att förglömma, en upplevelse värd några aktier bara det.
SvaraRadera